På en paneldiskusjon under GDC, hvor Team ICOs Fumito Ueda satt sammen med Emil Pagliarulo («Fallout 3») og Goichi Suda («No More Heroes»), ble trioen blant annet spurt om de kreative prosessene som ligger bak deres beste spillblinkskudd.
Men det alle lurte på var flere detaljer om Uedas nye spill, som det er knyttet enorme forventinger til.
For å krone et begivenhetsrikt GDC så langt hadde en annonsering eller håndfaste hint om dette spillet blitt selve rosinen i pølsa under San Fransisco-konferansen.
Les også: Nytt Zelda-spill annonsert til DS.
Les også: Er OnLive fremtidens spillkonsoll?
«ICO» og «Shadow of the Colossus»-produsenten ble pepret med spørsmål fra panelet om sitt nye hemmelige prosjekt, og måtte til slutt lettere resignert svare.
- Det er Sony-sjefer fra Japan her i dag, så jeg kan nok ikke si noe spesifikt, men det kan være noe i likhet med hva vi har gjort før. En mellomting…
Men når Suda spurte om hvem som er partneren denne gangen så måtte Ueda sette streken:
- Vel, la meg se. Det er kanskje likheter med spill jeg har laget før, sannsynligvis… jeg sliter. Essensen i spillet er nære «ICO». Jeg kan ikke snakke mer om dette. Ikke spør meg flere spørsmål, vær så snill! ba han de fremmøtte.
Ueda delte llikevel flere detaljer på et generelt grunnlag om sin designfilosofi, blant annet hvorfor han utelukker dialog i spillene sine.
- Den viktigste faktoren innen fiktive uttrykk er virkeligheten. Samtaler mellom rollefigurer krever at de sier de samme tingene om og om igjen for progresjon. Det gjør det vanskelig å oppfatte figurene som ekte.
- Derfor begynte jeg å eliminere dette, men i fremtiden, hvis det blir mulig for rollefigurer å ha samtaler eller å tenke på egen hånd, kan det bli interessant, sa han.
Ueda kunne også fortelle om hvordan utviklingen fra idé til spill skjer hos Team ICO.
- Først kommer en idé om hvilke type spill jeg vil lage. Disse spillene trenger ikke nødvendigvis være spill som er mulig å lage på konsoller. Vi må tenke på hvordan vi kan forandre på idéen for at den skal bli levende.
- På den måten fjerner vi oss kanskje fra originalen i stedet for å forbedre den. Noen ganger kan noe bedre enn det vi forestilte oss bli laget. Det er faktisk det største lykketreffet med det jeg lager akkurat nå.
Både «ICO» og «Shadow of the Colossus» blir ansett som kunstneriske spill. Om ikke akkurat som kunst, så mer i den kunstneriske delen av spillspekteret.
På spørsmål om Team ICO-spillenes evne til å bli eksempler på «spill som kunst», er ikke Fumito Ueda nødvendigvis enig.
- Teamet mitt og jeg lager spill som er nærliggende til kunst - det er det folk sier. Personlig tenker jeg ikke slik.
Og han fortsatte resonementet sitt.
- Vi lager spill som skal underholde folk. Noen ganger smitter personligheten fra meg og teamet over til spillet, og det ser kanskje ut som kunst, men det er et spill som er laget for å underholde folk. Den type tilbakemeldinger er velkommen, men det er ikke det jeg streber etter å oppnå.
Kilde: Gamasutra
Les hele referatet fra paneldebatten hos Gamastura.