Det franske studioet Nadeo, som er best kjent for TrackMania-bilspillene, har nå blitt kjøpt opp av Ubisoft.
PC-spillserien har blitt en stor suksess, med over 700.000 unike brukere hver måned og over 15 millioner brukerskapte baner som har dukket opp siden 2008, lagd av totalt 10 millioner registrerte spillere.
Ubisoft ser muligheten til å utnytte seg av onlinekunnskapene som Nadeo har skaffet seg.
- Oppkjøpet av Nadeo er et viktig skritt for vår utvidelse innen online-spillmarkedet, uttaler Ubisoftsjef Yves Guillemot i en pressemelding.
- Gjennom Nadeo vil Ubisoft skaffe seg et ekspertlag, noe av den beste onlineteknologien som finnes, i tillegg til et flaggskipmultiplayerspill som nyter udiskutabel respekt blant et lojalt og dedikert community, fortsetter Guillemot.
Studioet er basert i Paris. De har nylig avslørt planene om en oppfølger til TrackMania, planlagt utgitt neste år. Dette spillet får nå altså en Ubisoft-logo på coveret.
Nadeo har fristet med reklamer i TrackMania som antyder at de jobber med to nye spill, henholdsvis et førstepersons skytespill og et RPG. De har også lansert to offisielle nettsteder, ShootMania og QuestMania, i den anledning.
Firebrand Games, et annet spillstudio, jobber med en Wii-versjon av «TrackMania», på samme måte som de vil gi ut en oppfølger til DS-TrackMania som ble sluppet i fjor. Brukerbasen og målgruppen som har blitt eksponert for TrackMania-universet blir dermed økt betraktelig frem mot lanseringen av «TrackMania 2» neste år – helt sikkert noe Ubisoft liker.
Hvis du er nysgjerrig på TrackMania-fenomenet, kan det absolutt anbefales å laste ned gratisversjonen «TrackMania Nations Forever» som du finner her.
Se video fra «TrackMania Nations Forever»: