(PressFire.no): Det var i forrige uke at spillmotorskaper Unity annonserte at det vil koste utviklere penger per installasjon gjort av spillene deres fra nyttår av.
Om en utvikler oppnådde en satt omsetningsgrense og antall installasjoner måtte de betale opp mot i overkant av to kroner hver eneste gang en bruker installerte spillene – selv om dette ble gjort av samme kunde på mer enn én plattform.
Endringene skulle også omhandle spill som allerede er på markedet som kjører Unity – som betydde at disse også ville få gebyrer om målene ble nådd.
Svært mange utviklere motstilte seg disse endringene, og det virket som en masseflukt fra Unity var uungåelig. Men nå sier spillmotorskaperne at de kommer til å endre deler av det som fikk alle til å rynke på nesen.
– Jeg ønsker å starte dette med å si: Unnskyld, skriver Marc Whitten fra Unity.
Han skriver videre at de fjerner hele avgiften fra spill som lages på «Unity Personal» og «Unity Plus» abonnementet deres, og at grensen økes fra det utviklere kan tjene før de må oppgradere abonnementet sitt fra 100 000 dollar til 200 000 dollar.
De fjerner også hele konseptet om at det er tilbakevirkende kraft på spill allerede utgitt for alle med «Pro»- og «Enterprise»-abonnementene, og sier at ingen spill som kjører på en versjon av Unity som kommer før 2024 vil måtte betale denne avgiften, inkludert spill som er under utvikling nå.
Utviklere vil dermed kunne forbli på den versjonen av Unity som de har nå, og som de har godtatt brukervilkårene på.
Men avgiften forsvinner ikke helt for de som går over dette: Antallet installasjoner vil nå måtte rapporteres av utviklerne selv, og de må gjøre det hver måned.
Disse utviklerne, som må ha nådd minst én million installeringer og omsatt for én million dollar det siste året for det aktuelle spillet sitt, får nå valget mellom å enten betale 2,5 prosent av all omsetning for spillet det siste året eller for antallet installasjoner som er gjort.
Den billigste av disse to blir gjeldende.
– Vi ønsker å fortsette å bygge den beste motoren for skapere. Vi elsker virkelig denne industrien, og du er grunnen.
Denne flate omsetningsavgiften på 2,5 prosent er halvparten av det Unity-konkurrent Epic Games tar for bruken av sin Unreal Engine, som trår i kraft etter én million dollar i omsetning totalt. Unitys variant vil derimot bare gjelde per år.
Det vil si at en spillutvikler må betale 25 000 dollar (drøye 270 000 kroner) for hver million i omsetning (10,76 millioner kroner) per år – eller mindre, avhengig hvor mange som installerer spillet.
Noe av kritikken selskapet fikk handlet om at de hadde slettet en GitHub-side som kartla alle endringene de hadde gjort i brukervilkårene sine.
Unity sier i et innlegg på Twitter / X at de er skuffet over måten denne slettingen er blitt fremstilt på, og at det ble gjort lenge før endringene i omsetningsmåling ble annonsert fordi det var så få som besøkte siden. I et annet innlegg skriver de at dette var «uheldig timing».
Siden har i etterkant blitt gjeninnført.