(PressFire.no): Det var forrige måned at spillmotorskaper Unity annonserte at de skulle begynne å ta betalt per installasjon gjort av spillene deres fra nyttår.
Om en utvikler oppnådde en satt omsetningsgrense og antall installasjoner måtte de betale opp mot i overkant av to kroner hver eneste gang en bruker installerte spillene – selv om dette ble gjort av samme kunde på mer enn én plattform.
Endringene skulle også omhandle spill som allerede er på markedet, hvilket betydde at disse potensielt ville få gebyrer om målene ble nådd.
Ikke uventet ble dette dårlig mottatt blant spillutviklere verden over, og furoren gjorde at mange så seg om etter alternativer.
Unity gikk så ut og beklagde, før de gjorde om på planene – ingen bakovervirkende kraft, og installasjonsgebyret vil bare tre i kraft dersom det er under 2,5 prosenter av omsetningen til spillet over én million dollar. Til sammenligning tar Unreal Engine-skaper Epic Games fem prosenter av omsetningen over én million dollar.
Dette virket som en bedre plan, og mange pustet lettet ut, men ryktet til Unity hadde fått en alvorlig smell.
Nå varsler selskapet at president, CEO og styreleder John Riccitiello går av med øyeblikkelig virkning. Riccitiello har vært sjef i Unity siden 2013.
– Det har vært et privilegium å lede Unity i nesten ti år og å betjene våre ansatte, kunder, utviklere og partnere, som alle har vært avgjørende for selskapets vekst, skriver Riccitiello.
– Jeg ser frem til å støtte Unity gjennom denne overgangen og å følge selskapets fremtidige suksess.
Unity sier de vil bruke en tredjepart til å finne en arvtaker, og at James Whitehurst tar over ansvaret for selskapet i mellomtiden. Whitehurst kommer også utenfra, og er i dag en rådgiver for Silver Lake, et investorselskap som eier ni prosent av Unity, han har tidligere vært toppsjef hos Red Hat.
– John har ledet Unity gjennom en utrolig vekst de siste ti årene, og hjulpet oss å gå fra å koste én sum for alltid til en abonnementstjeneste som lar utviklere generere inntekter, skriver den nye styrelederen i Unity, Roelof Botha.
Riccitiello var tidligere toppsjef hos Electronic Arts, men gikk av i 2013 etter dårlige resultater der.
De siste ukene har gamle uttalelser gått rundene i sosiale medier, der han er sitert på å kalle utviklere som ikke dytter inntektsgenerering inn i spillene sine for «jævla idioter». Han uttalte også at EA sikkert kunne tatt én dollar for ekstra ammo i «Battlefield»-serien når spillere går tom.
(Toppbilde: Steve Jennings / Getty Images)