(PressFire.no): Det skapte stor oppstandelse blant spillutviklere da Unity i går la ut nye planer for å ta betalt for spillmotoren sin.
Fra å ta en årlig pris for hver utvikler som jobber på motoren, skal Unity etter planen begynne å ta betalt for hver eneste installering av spillene over et visst antall – også for gratis spill.
Nå har Unity kommet med svar til flere av spørsmålene utviklere hadde, og i ett tilfelle en tilbaketrekking av det som først ble annonsert av spillmotorskaperne.
Til Axios-journalist Stephen Totilo sier Unity at de bare vil ta betalt for den første installeringen av et spill en bruker gjør – altså vil de ikke ta betalt dersom en spiller avinstallerer og reinstallerer spillet mange ganger.
Dette er stikk motsatt av det de tidligere uttalte til samme journalist i går. Angivelig har Unity hatt møter der de diskuterte disse problemstillingene i etterkant.
Likevel vil en installering på en annen plattform (f.eks. en annen PC) telle som en unik installering og dermed faktureres separat.
Om et Unity-spill lanseres på en abonnementstjeneste som Xbox Game Pass, vil Unity kreve betaling per installering fra tjenesteeieren – Microsoft, Sony, Nintendo, Steam osv.
Det vil ikke koste utviklere noe å gi ut en demo av et spill, med mindre demoen er en del av hele spillet (for eksempel early access-utgivelser). Det vites ikke om dette bare gjelder for separate demoer, eller om det vil gjelde for spill hvor f.eks. starten er gratis.
Unity har også i det stille fjernet en paragraf som nevnte at det hele også omfatter Unity-spill som kjører i nettlesere – der en avspilling i nettleseren var som en installering å regne.
Mange spill kjører på Unity, inkludert noen svært populære spill som «Super Mario Run», «Angry Birds 2», «Among Us», «Hearthstone», «Pokémon Go», «Genshin Impact» og «Call of Duty: Mobile». Også mer tradisjonelle PC- og konsollspill som «Valheim», «Rust», «Cities: Skylines», «Fall Guys», «Subnautica» og «Cuphead» kjører på spillmotoren.
Unity selv sier at 70 prosent av alle «toppspillene» på mobil kjører motoren deres, og rundt halvparten av alle spill som utvikles om vi inkluderer andre plattformer.
Unity-sjef John Riccitiello sa i 2018 at spillere installerte mer enn to milliarder Unity-baserte spill per måned.