(PressFire.no): Omstridte «Fez» var under utvikling i over fire år, og ble en stor belastning for skaperen Phil Fish. I dokumentaren «Indie Game: The Movie» kan man blant annet se hvordan ødeleggende feil hjemsøker hans første offentlige visning av plattformspillet.
Den endelige utgivelsen trollbandt mange, blant annet vår anmelder som ga det toppkarakter, Xbox 360-spillet har likevel slitt med visse spillfeil som kan være svært ødeleggende.
Utviklerne vill ifølge et nylig blogginnlegg skru på en feil som sletter lagringsfilene til en liten andel av de som spiller, men hevder at de ikke har råd.
- Vi relanserer den første patchen, og vi kommer ikke til å fikse den. Hvorfor? Fordi Microsoft hadde krevd flere titalls tusen dollar for en ny godkjenning, lyder bloggposten underskrevet av The Polytron Team.
Fish og Double Fine-sjefen Tim Schafer har uavhengig av hverandre hevdet at det koster 40 000 dollar eller nærmere 250 000 norske kroner å lansere en oppdatering på Xbox Live Arcade.
Det skal være for mye å betale for Polytron, som hevder at det mest aktuelle problemet rammer mindre enn én prosent av spillerne.
- Vi tror at lagringsfilproblemet stort sett skjer med spillere som har fullført, eller nesten fullført, spillet. Om du ikke har sett mesteparten av hva «Fez» har å tilby, er du nok trygg.
Oppdateringen ble først sluppet i slutten av juni, og skal justere på en rekke mangler.
- Den fikser nesten alt som har vært galt, som bildeflyten, lastingen, dødsspiralene - alt! Den gjør «Fez» bedre for 99 prosent av spillerne, bedyrer skaperne i bloggen.
Prosessen har likevel fått det kanadiske spillstudioet til å reflektere over samarbeidet med Microsoft, som foreløpig har enerett på plattformeren.
- Om vi utga det på Steam, hadde problemene vært fikset to uker etter utgivelsen, uten at det kostet oss en krone. Og om den patchen hadde hatt et problem, kunne vi fikset det tvert.
Uten at de ser ut til å angre på samarbeidet av den grunn:
- Vi skylder allerede Microsoft en haug av penger for privilegiet av å være på plattformen deres. Mange tror feilaktig at vi blir betalt for eksklusiviteten. Det kunne ikke vært lengre fra sannheten - vi betaler dem, skriver det lille selskapet i innlegget.
Phil Fish og Polytron har tidligere vært ute i uværet for krasse uttalelser. I fjor mente kanadieren for eksempel at WiiWare kan dra til helvete, blant annet fordi de ikke tilbyr demoer.
Han ble også kritisert for å ha erklært at japanske spill suger, under en spørsmålsseanse på Game Developers Conference i vår.
For øyeblikket jobber han og resten av Polytron på to nye spill, som vi foreløpig ikke får vite noe som helst om.