Varsler endringer til «Civilization V»

Utvikleren letter på sløret og gir oss en liten smakebit av Sid Meiers nyeste spill, ventet denne høsten.

18. juni 2010 13:28

Rett etter at «Civilization V» ble annonsert tidligere i år, kunne man høre kollektiv jubel fra alle verdenshjørner. Sid Meier’s kjente og kjære strategiserie får endelig en oppfølger – og spørsmålet er da naturligvis hvordan Firaxis skal klare å overgå de tidligere titlene i serien.

Under E3-messen i Lost Angeles har det blitt sluppet en ny trailer til spillet som forklarer litt av de nye fokusområdene, og hva spillere kan forvente seg ut i fra de milepælene «Civilization IV» satte da det ble sluppet for fem år siden.

Her finner du flere E3-saker.

Den mest oppsiktsvekkende forandringen er at spillearealet har gått bort fra kvadrater til de mer tradisjonelle heksagonene. Spillet vil i tillegg bli mer grafisk intenst, hvor enheter vil gi en mer presis og direkte representasjon av hvordan slagmarken ser ut.

VARSLER REFORMER

Dette er i motsetning til den notoriske «stabelen» av enheter «Civilization IV» fikk kritikk for. Tidligere har Firaxis også konstatert at den diplomatiske og religiøse delen av tittelen vil endres.

Jon Shafer, lead designer for spillet, bekrefter dette i et intervju med FlashofSteel.com, der han blant annet forklarer litt om de nye sosiale reformene:

- Jeg tror «Civilization V» vil bli en veldig fortrolig opplevelse for de som forventer et klassisk «Civ»-spill, sier Shafer innledningsvis.

Han nevner også at mye av grunnen til at de reviderer relativt fundamentale deler av spillet, er for å påvirke kontrollen spilleren har over forholdet med andre nasjoner.

I tillegg ønsket de å utvide den taktiske delen samtidig som de ville bevege seg bort fra systemer som kun baserer seg på rene tall og kalkulasjoner.

- Det vi håper på er å lage en mer tilfredsstillende, diplomatisk opplevelse, der motspillerne dine føles som ekte mennesker og ikke en rekke nummer og verdier du kan manipulere.

- I de tidligere spillene var du alltid nødt til å sjonglere positive og negative tall om hverandre veldig mekanisk hvis du ønsket å løse et problem, forteller utvikleren.

Han forklarer videre at religion i den forbindelse har blitt byttet ut fordi systemet endte med å være et overfladisk og poengløst tillegg.

- Vi føler at det å løse problemstillinger er mer spennende når du ikke har direkte tilgang til hver minste variabel og tallverdi. På denne måten må du bruke erfaringen din hvis du blir konfrontert av en toppleder som ber deg svare for deg, forklarer Shafer.

DYNAMISK MOTSTAND

Samtidig benytter utvikleren anledningen til å gjøre narr av stereotypisk spillermentalitet, og mener at den kunstige intelligensen denne gangen vil kunne utnytte spillerens atferd og handlinger i større grad.

Motstandere vil blant annet justere seg etter hvor aggressiv du er i å ekspandere landegrensene dine, og vil stille seg kritisk hvis du har for vane å dolke dine allierte i ryggen eller bryter ut av allianser.

Utviklingen av sivilisasjonen din skal nå også styres mer direkte av kulturen. Schafer bruker doktrinene fra «Company of Heroes» som eksempel til å beskrive hvordan de nye sosiale reformene i «Civilization V» vil påvirke vekst.

Disse reformene vil dermed erstatte en del samfunnsrelaterte aspekter som regjering og religion fra tidligere, og heller sy disse temaene inn på andre måter etter hvert som sivilisasjonene etablerer seg gjennom tidsepokene.


«Civlilization V» er i den siste delen av utviklingsfasen, og står klar til slipp i Europa allerede 21. september. Spillet vil selvsagt være eksklusivt til PC.

Se traileren fra E3:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3