- Velg en moden elskerinne, de tørker uansett inn ovenfra og ned!

Se nye sider av Benjamin Franklin i «Assassin’s Creed III».

5. mai 2012 15:48

(PressFire.no): Benjamin Franklin var en av USAs landsfedre, og en sentral figur under den amerikanske revolusjonen. Han var forfatter, vitenskapsmann og oppfinner. Han var tydeligvis også en kåtbukk.

Sin trekning mot legemlig forlystelse med modne kvinner var til og med godt begrunnet, må du vite. Han mente at når du skal velge din elskerinne, så bør du først som sist gå for en kvinne som har erfaring. De tørker visst uansett inn ovenfra og ned, så frykt ei for fysiske ulemper.

 - Hos alle dyr som vandrer oppreist, forvitrer musklenes kroppsvæsker først i de øvre kroppsdeler: Først blir ansiktet radmagert og rynket, deretter følger nakken, brystene og armene. De nedre delene forblir derimot så velnærte og lubne som alltid, har Franklin skrevet.

Han fortsetter:

- Så om du dekker alt det overnevnte med en kurv, og bare beskuer det som finnes under beltet, er det ikke mulig å skjelne en eldre kvinne fra en ung. I mørket er alle katter grå, og på samme måte er legemlig nytelse med en gammel dame minst likeverdig, og ofte overlegen den unge. For erfaring gjør mester.

Det er denne «usensurerte» versjonen av mannen vi møter i det kommende «Assassin’s Creed III». Det forteller spillets kreative leder Alex Hutchinson i et intervju med Penny Arcade Report.

Spillet ser ut til å ha det gøy med den amerikanske historien – ikke ved å ty til fantasien, men ved å fortelle de sanne historiene som aldri fant veien til historiebøkene på skolepensum.

- Så korrekt som mulig

«Assassin’s Creed»-spillenes premiss er i grunn trygt plantet innenfor science fiction- og konspirasjonsteorienes domener, der en gjenopplever livene til sine forfedre gjennom lagrede DNA-minner(!), og opplever at historiske skikkelser egentlig ble tatt av dage av en sekt med akrobatiske klatrefanter.

Innenfor disse rammene gjør «Assassin’s Creed»-utviklerne seg likevel flid med å holde spillene så historisk korrekte som overhodet mulig, der du går tilbake i tid til korsfarernes Midtøsten, renessansens Italia, eller – i «Assassin’s Creed III» – altså den amerikanske revolusjonen.

Det er nok mange som kjenner seg igjen i å sette «Assassin’s Creed»-spill på pause for å søke opp en person, en konflikt eller et byggverk på Wikipedia.

Vi var til stede da Hutchinson presenterte spillet under Game Developers Conference (GDC) i San Francisco for to måneder siden. Han bekreftet da at spillutviklingen så å si begynte på biblioteket også denne gang.

- Da jeg begynte hos Ubisoft, for litt over to år siden, startet vi arbeidet med å lese historiske bøker, jaktet på nettet og var ute etter å finne så mye korrekt informasjon om denne spesifikke tidsepoken som mulig, fortalte han.

Washington har en frustrerende nese

Hutchinson fortalte også på GDC at handlingen vil foregå over 30 år, fra 1753 til 1783, og at man tar kontroll over indianeren Ratohnaké:ton, som (heldigvis) har kallenavnet Connor.

På samme måte som at blant andre Leonardo da Vinci har vært en sentral figur i de foregående spillene, vil en her møte på både Benjamin Franklin og George Washington.

Sistnevnte har en nese det ikke er gøy å gjenskape i polygoner, skal vi tro hva Hutchinson forteller Penny Arcade:

- Nesa hans er kjempevanskelig å modellere. Det er jævlig frustrerende, sier han om mannen som pryder de amerikanske dollar-sedlene.

Som med Franklin, blir det neppe den idealiserte versjonen av Washington vi får møte. Men Hutchinson er ikke redd for å vise flere sider av disse mennene.

- Jeg vet at vi kommer til å få klager, men alt sammen finnes i offentlige dokumenter, sier han.

Alle ofre er historiske mennesker

«Assassin’s Creed»-spillene handler til syvende og sist om nettopp snikmordere, og å velge ut målene er derfor noe av det første, og viktigste, som skjer når de starter på et nytt spill.

Hutchinson forteller til Penny Arcade at noe han føler er litt oversett med serien, er at samtlige ofre er virkelige, historiske skikkelser som dør til riktig tid og på riktig sted i forhold til de historiske fakta.

- Vi har ikke fått så mye oppmerksomhet for det. Jeg synes det er ganske magisk, på et vis, men likevel er det nesten ingen som vet det. Jeg aner ikke hvordan vi kan gjøre det mer åpenbart, sier han.

«Assassin’s Creed III» blir ikke noe unntak her, men han forteller at det var en stor utfordring med denne perioden:

- Det er kjempevanskelig på denne tiden, for ingen kjente folk dør!

For å få kabalen til å gå opp, med kronologien intakt, valgte de en litt annen innfallsvinkel enn å bare se til kjentfolket.

- Vi måtte finne folk som hadde dødd, og så finne ut hvem de var og hva de gjorde. Det var mange som var involvert i ting som ikke tåler dagslys, enten det var slavehandel eller forfalskning. Det er et nytt land, det er den ville vesten, sier han.

For ikke å tråkke på for mange tær, ved å stemple noens tippoldefar som en konspiratorisk kjeltring, har de revurdert hvordan de fremstiller skurkene, nemlig Tempelridderne, i denne omgang.

- For oss er ikke disse menneskene skurker, de er snarere ledet bak lyset. Alle sammen prøver å redde verden, bare at disse gjør det på en annen måte. Vi har jobbet med å virkelig få frem Tempelriddernes perspektiv denne gangen.

«Assassin’s Creed III» lanseres til pc, Xbox 360 og PlayStation 3 den 30. oktober. Ubisoft utvikler også en versjon til Nintendos Wii U-konsoll.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3