Vi har spilt «Counter-Strike 2»

Mer av «CS» eller noe drastisk og nytt?

23. mars 2023 18:24

(PressFire.no): Valve har annonsert en nyversjon av «Counter-Strike» – og testingen er allerede i gang for de av oss som har vært så heldige å få tilgang.

Etter noen timer i spillet kan jeg konkludere med at dette på mange måter «bare» er det velkjente «CS:GO» i ny drakt.

Noen små, men viktige, endringer peker derimot at Valve ønsker å gjøre litt mer fremover.

Sånn for å ta det første først: Dette er en oppdatering til «CS:GO», ikke et helt nytt spill. Du starter det vanlige spillet og blir bedt om å velge hvilken versjon du vil spille – om du har fått en invitasjon, da.

Akkurat hvem som får eller ikke virker å være litt bingo, med parametere for god oppførsel, tid spilt og slikt.

Man må laste ned 14,8 GB for å spille.

Blir det som «Dota»?

Jeg er ikke en proffspiller i «CS» på noen som helst måte (gjort enda mer tydelig når denne testen er gjort tilgjengelig til faktiske proffspillere som jeg møter på til stadighet), men noen hundre timer har det jo blitt, og det har etter hvert blitt åpenbart at en oppussing måtte komme snart.

Ikke bare har «CS:GO» blitt forbikjørt rent grafisk av mange andre spill, men det var tydelig at utviklerne ikke akkurat la all innsats i å oppdatere spillet den siste tiden.

Men nå er vi altså her, og planen virker å være å lose alle «CS:GO»-spillerne over til denne nye versjonen av spillet i løpet av sommeren.

Ved å ha en parallell versjon gående samtidig som originalen under testperioden sørger Valve for at overgangen blir så sømløs som mulig – slik den også var for «Dota 2» da Valve byttet fra Source 1 til Source 2 som spillmotor.

Akkurat den overgangen er det verd å bite seg merke i for «CS»-folket.

For «Dota 2» er et spill jeg kjenner erhm, …godt.

Med mer enn 11 000 timer i det spillet kan jeg fortelle «CS»-publikummet at Valve etter overgangen til Source 2 satte alle kluter til – spillet fikk enorme endringer, nye moduser, nytt innhold og mer frihet til å lage ting sjæl, selv om det så ut som det var småtterier som var endret til å begynne med.

Det er moroa starter, med andre ord.

Ikke lenger 2013.

Langt penere

Dessverre er det eneste kartet man kan spille i denne testen det hysterisk utdaterte de_dust2, som verken er særlig gøy å spille eller spesielt interessant å kikke på, og som er fylt med svette AWP-ere herifra og til månen. Oh well.

Den umiddelbart største merkbare endringen er selvfølgelig grafikken, som nå ser langt mer moderne ut enn det ti år gamle spillet.

Lys og skygger er langt mer realistiske, materialer skinner og reflekterer slik de skal og nye grafikk-triks er lagt til – noen med implikasjoner for gameplayet.

Jeg har aldri skjønt de som spiller i strukket 4:3-oppløsning, så jeg peiser på med 3440x1440p, men spillett kjører likevel silkemykt på riggen min (i5 12400, RTX 3060).

Men Dust2 er et kart som ikke har blitt endret særlig (og er det Valve kaller et «keystone map» for å la folk føle litt på endringene i spillet på et kjent kart), så det virkelige hoppet i grafikk får vi ikke se før de andre kartene er på plass.

Skins blir med over.

Skal vi tolke Valves egen video om emnet så vil kart som Overpass bli totaloverhalt, for eksempel.

En annen ting er at lastingen går langt kjappere enn før. Der «CS:GO» bortimot frøs hele PC-en min for å laste inn et kart, noe som tok godt og vel 20-30 sekunder selv fra en SSD, er man inne på få sekunder her – uten hakking eller røsking. Bra!

En halv-kontroversiell endring er kanskje lyden i spillet. Våpen og slikt høres likt ut, men trampingen til spillerne har blitt mer «realistisk», samtidig som spillet nå simulerer hvordan lyd sprer seg i rom.

For å være helt ærlig så høres det til tider ikke spesielt bra ut, der ekkoet får en urealistisk klang.

«CS:GO» har alltid hatt et litt overdrevent lydbilde for å gjøre ting klart, men når «realistiske» lyder blir skrudd litt til så blir det bare rart. Jeg tipper det kommer endringer her.

Røyken er nå 3D og reagerer på spillere og våpen.

Host host

En ting jeg ikke håper de rører er derimot de nye røykgranatene.

Det er utrolig fascinerende å se disse poppe opp nå, der røyken sprer seg rundt gjenstander og reagerer med skudd og folk som løper gjennom de.

Man kan midlertidig blåse vekk røyken med en granat, eller lage små «hull» i røyken ved å skyte gjennom.

Det er langt lettere å se gjennom røyken som følge av dette, noe som gjør at spraying kanskje ikke lønner seg slik det kunne gjøre før. Eller kanskje det lønner seg mer – her må mer testing til.

Greia er litt buggy akkurat nå, for hullene i røyken kommer basert på hvor på skjermen du har satt våpenet ditt, og defaulten er at våpenet er helt ute til høyre – som betyr at kulene lager hull du ikke kan se godt gjennom.

Molotov-ene har nå realistisk væske inni.

Ticks og Tocks

Til slutt er det det nye serversystemet, hvor man har gått vekk fra «ticks», altså at serveren oppdateres X antall ganger i sekundet – og alt som ble gjort mellom to ticks ble rundet til den neste.

I stedet oppdateres serveren nå når noen gjør noe, med loggført tidspunkt ned til et svært lavt tidsinterval.

Slik blir det aldri tvil om hva som skjedde når, og «tick-raten» blir variabel.

For eksempel: Om ingen rører på seg vil det bare være klokka som oppdaterer seg, og «tick-raten» vil være svært lav. I en intens team-fight vil det nye systemet ikke ha en øvre grense, og vi får en «tick-rate» på hundrevis, om ikke 1000+.

Dette er ikke akkurat eksklusivt for «CS 2», men er forholdsvis vanlig i moderne spill. Det har blant annet eksistert i spill som «Overwatch» tidligere.

For oss vanlig dødelige vil vi neppe merke kjempestor forskjell her, men jeg syntes det føltes veldig smooth i mine games så langt. Det vil i hvert fall gjøre at hele den tåpelige splitten mellom servere som kjører på 64 og 128 ticks forsvinner.

En runde er over.

Hvordan føles det?

Men så er det denne feelen da. Hvordan føles det å spille «Counter-Strike 2»?

Det føles så godt som nøyaktig likt «CS:GO». Du løper like raskt. Du hopper på samme måte. Fysikken er helt lik. Økonomi og rundeoppsett er det samme. Skytingen er helt lik.

Det er liksom ikke så mye mer å si enn det – endringene så langt, med unntak av røyk og ticks, er visuelle.

Andre endringer:

  • Smokes er fargekoda: Gule for terroristene, blå for CT.
  • Bomben lager en liten pipelyd når den kastes på bakken (og den blinker voldsomt).
  • Du får en visuell indikator (små kort nederst på skjermen) når du tar folk av dage for å vise streaks.
Blå og gul røyk.
  • Du kan ikke se hvor mye skade du har gjort på noen før runden er over (heller ikke i console).
  • Du har nå bein dersom du kikker ned. Det er individuelle lyd-slidere for alt mulig (en egen for bomba, f.eks.).
  • Det er en liten intro med lagspillerne dine før hver runde.
Får du alle kortene og en ace?
  • Det er nå en «dette er siste runde»-lyd før half-time.
  • Du kan nå se hvor mye som gjenstår av hjelmen din.
  • I treningsmodusen kan du nå se nøyaktig hvor granater lander, med et live-kamera.
Øvelse gjør mester, og nå er øvelsene lettere.

Ting som ikke har endret seg i det hele tatt er som man skulle forventet:

Store deler av menyene, kjøpsmenyene, skins eller våpenlyder – alle er likt som før. Hvorfor endre noe som funker, liksom.

Du kan heller fortsatt ikke hoppe over resultatskjermen og søke på ny kamp før du har ventet i en halv evighet. Jaja.

Litt mer flashy.

Så førsteinntrykket er at «Counter-Strike 2» føles som «CS:GO», og det er til det beste sånn i overgangsfasen.

Men om Valve, nå som utviklerne slipper å rote med urgammel kode og utdatert funksjonalitet, legger seg på samme list som de gjorde med «Dota 2», så vil det være mye som skjer her de neste årene.

Spennende tider for «CS»-fansen, med andre ord.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3