(PressFire.no): «The Crew»-serien er en som har gått litt forbi som et blaff, føler jeg – solide racingspill med et interessant konsept som lot spillerne kjøre mange forskjellige kjøretøy over et stort område.
Med «Motorfest» virker der som om Ubisoft, godt hjulpet av at de nå har hamret ut mye av det tekniske allerede, bare kaster alle forsøk på å «gjemme» inspirasjonen.
For dette oser «Forza Horizon», både i gjennomføring og konsept, helt ned til selve «historien» som går i bakgrunn.
Ikke at det er så dumt – «Forza Horizon» er jo knallspill i seg selv.
Da jeg for noen dager siden fikk prøvespille spillet var det for å se akkurat hvor likt det hele er, og det når jo nesten plagiatnivå til å begynne med – bare at «The Crew» sine mange typer kjøretøyer er strødd på toppen.
Her er bakteppet: På Hawaii er en diger motorsportfestival i gang, som inkluderer alt fra motorsykler til buggyer, F1 til klassiske bobler. Festivalen har gjort om store områder av det tropiske paradiset, hvilket betyr racingbaner, hopp og andre måter å kjøre fryktelig raskt på strødd omkring.
Du kan kjøre rundt på øya O’ahu helt fritt (sammen med andre på nett), og der vil du finne gaterace å delta i eller hemmelige biler bortgjemt langs strender, opp vulkaner og i jungelen.
Og har du spilt «The Crew 2» vil du forresten kunne importere bilparken din til «Motorfest». Spillet skal inneholde hundrevis av biler, inkludert samtlige Lamborghini-biler.
Så langt en karbonkopi av «Forza Horizon», altså – og det føltes litt som det der jeg dundret gjennom telefonstolper og bildekkhauger som bare skvatt unna uten at jeg sakket farten veldig.
Men samtidig prøver spillet å gjøre litt eget her, for spillet er delt opp i forskjellige «playlists», spillelister, som avgjør litt hvilke biler som deltar i hvilken setting.
I spillelisten «Made in Japan» var det en rekke løp som foregikk med japanske biler under kraftige neonfarger, mens «Vintage Garage» lot meg kjøre en Shelby Cobra mot andre klassikere.
I menyene fikk jeg også se spillelister som het «Bike Lovers», «Electric Odyssey», «American Muscle» og «A Porsche Story», som jo alle sikkert inneholder akkurat det vi tror basert på navnene.
Spillet inneholder også live-events som rullerer – her var det både vanlige løp å delta i, i tillegg til noe kalt «Demolition Royale» som jeg ikke fikk prøve, men som jeg håper er en krasjearena.
I spillets introduksjon fikk jeg kjøre flere forskjellige biler, men det var i «Motorsport»-delen av spillet det virkelig skilte seg fra konkurrentene: Her fikk jeg kjøre et forenklet Formel 1-løp.
Styringen er ikke fryktelig mye annerledes enn resten av spillet, men det spesielle her er at du må ta hensyn til dekkene dine: Kjør for hardt og du vil slite ned disse og begynne å skli voldsomt i svingene.
Du vil kunne bytte dekk ved å foreta en pit stop – men du kan også forsøke å ta hele løpet på slicks om du vil.
Det fungerer sånn bra nok. Jeg følte at slitasjen slo inn litt vel tidlig, ofte begynte bakenden å skli allerede på slutten av første runde, og dermed er det helt nødvendig å bytte dekk ganske raskt.
Det er litt tidlig å skulle si noe som helst etter knappe 45 minutter med spillet, men om du liker arkade-racere – og spesielt spill som «Forza Horizon» – så er det mye å like også her.
Er du derimot mett på Playground Games’ spillserie, er det såpass likt det du får servert her at du kanskje bør klø deg på haken en gang ekstra.
Spillet slippes til Xbox One, PS4, Xbox Series S/X, PS5, PC og Amazon Luna 14. september i år.
https://www.youtube.com/watch?v=QuvaE7VhhjY
https://www.youtube.com/watch?v=xGAukGxUDI8