Under pressekonferansen, som også i år ble arrangert samme dag som Gullstikka-prisutdelingen fant sted, fikk vi et innblikk i det forestående «Bionic Commando».
Les også: Her er Gullstikka-vinnerne 2008.
En gledelig overraskelse, for dette var ikke et forhåndsannonsert innslag i en ellers så rutinemessig presentasjon av nyheter. En tilnærmet ferdig kode ble spilt og vist fram på Rockefeller i Oslo, mens utvikleren fortalte om unnfangelsen.
Spillet utvikles av Stockholmsstudioet GRIN. De lagde også «Bionic Commando Rearmed» (2008) som har blitt en hit på Xbox Live, PC og PSN.
Se også: Skjermbilder fra «Bionic Commando».
Les også: De nominerte til Xbox Live Arcade Awards.
Les også: GRIN utvikler nytt Terminator-spill med Hollywood-sus.
«Bionic Commando», som opprinnelig kom ut på NES i 1988, ble i fjor oppusset med ny grafikk og en moderne touch på lydsiden – men med det originale gameplayet inntakt.
(Hovedtemaet i spillet har blitt en aldri så liten favoritt blant de mest kresne DJ'ene og kan blant annet høres her.)
I mai slippes det nye «Bionic Commando» til konsoll og PC.
GRIN forteller at de innledningsvis lekte med tanken om å innsnevre muligheten du har til å bevege deg eller hoppe, men endte opp med en større frihet der du kan svinge deg i luften.
Ett hopp kan sørge for at du tilbakelegger så mye som 120 meter med spillandskap.
Eller, du kan angripe det hele som et mer tradisjonelt tredjepersons skytespill – ved å ta beina fatt.
- Vi tok faktisk utgangspunkt i «Rearmed»-motoren til det nye «Bionic Commando», og har hentet mye inspirasjon fra originalen, fortalte Dan Thronström (bildet), som er produsent bak spillet, da vi møtte han rett etter pressekonferansen.
ENARMET BANDITT?
I den 20 år gamle originalen løste man en teknisk utfordring ved å droppe muligheten til å hoppe og i stedet introdusere en gripearm som du brukte for å flytte hovedpersonen, Nathan, både horisontalt og vertikalt.
- I det nye spillet begynner du uten denne gripearmen, noe vi gjorde for å vise at Nathan bare er en vanlig soldat.
- Senere, når spillerne blir introdusert for nye muligheter og krefter, vil dette bli brukt på en naturlig måte og man vil alltid utnytte de nye egenskapene underveis.
- Vi introduserer nye områder, objekter, våpen eller andre spillbare nyheter og muligheter hvert tiende minutt i det 13 timer lange spillet.
Hovedfokuset til produsenten i GRIN under pressekonferansen var å understreke energien de har lagt ned i å forenkle opplevelsen av å svinge seg rundt med denne bioniske hånden.
Thronström benyttet anledningen til å fortelle at 95% av testspillerne de hadde hentet inn, uten noe forvarsel om hva som ventet dem, allerede etter ti minutter svingte seg rundt og kverket hverandre online.
HENTET INSPIRASJON FRA JAPAN
Spillet, som har vært under utvikling i tre år, har også innhentet inspirasjon fra Capcom Japan når det gjelder å lage best mulige boss-kamper, fortalte GRIN-produsenten.
Resultatet fikk vi et innblikk i, da Thronström spilte et brett i «Bionic Commando» som fort ledet tankene til klassiske Capcom-spill, men innoverer voldsomt i kraft av at du kan variere angrepene både ved å kaste gjenstander - som en brennende bil - eller planlegge et angrep fra luften.
Mike Patton, vokalist i det nylig gjenforente bandet Faith No More, har etter hvert opparbeidet seg en allsidig CV takket være stemmebåndene sine. De siste årene har han medvirket i spill som «The Darkness», «Left 4 Dead» og «Portal». Han bidrar også i «Bionic Commando» som karakteren Nathan Spencer.
Les også: Anmeldelsen vår av «Left 4 Dead».
- Hvordan fikk dere Patton interessert?
- Mike var en stor fan av det originale spillet så det var ikke vanskelig å overtale han. Patton spurte om han kunne være med på dette spillet. Det fikk han selvsagt lov til.
«Bionic Commando» slippes til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 i mai.
Se trailer her: