Nylig begynte eks-ansatte ved Team Bondi å fortelle om dårlige arbeidsforhold i løpet av alle årene det tok å ferdigstille «L.A. Noire». Elleve tidligere ansatte kom blant annet med kraftige karakteristikker om sjefen sjøl, Brendan McNamara, og hans måte å lede på.
En tidligere designer hevder blant annet overfor IGN at han ofte ble «tvunget» til å jobbe opp mot 110 timer i uka.
- Vil du ha en ni-til-fem-jobb, bytt til en annen bransje, svarte McNamara, som mener uvanlig arbeidstid er normen i spillbransjen, og at ingen jobbet mer enn han selv på dette prosjektet.
Interesseorganisasjonen IGDA (International Game Developers Association) undersøker påstandene om manglende utbetalinger av overtidspenger og arbeidsforholdene.
Det stopper ikke der. Det blir nå hevdet at Rockstar, som ga ut spillet, ikke vil ha noe med Team Bondi å gjøre i fremtiden – basert på erfaringene med «L.A. Noire».
GameIndustry.biz (krever registrering) har snakket med to tidligere ansatte ved Team Bondi som påstår problemene relatert til «L.A. Noire» også har ødelagt forholdet mellom spillstudioet og Rockstar. Påstandene underbygges av epost-korrespondanse journalist Andrew McMillen fikk tilgang til, og maler ikke et pent bilde av Brendan McNamara, ifølge Kotaku.
- Jeg har hørt mye om Rockstars forakt overfor Team Bondi, og det har blitt gjort helt klart at de ikke ønsker å gi ut Team Bondis neste spill.
- Team Bondi prøver å finne en ny utgiver til sin neste tittel, men forholdet til Rockstar har blitt kraftig svekket. Brendan betrakter hans visjoner som grunnen til at «L.A. Noire» ble en suksess, men jeg tror Rockstar er de som reddet hele prosjektet. De fortsatte å pumpe penger inn i «L.A. Noire», og markedsføringen var fantastisk.
- Uten den vedvarende støtten ville Team Bondi gått under for flere år siden, forteller disse utviklerne som står frem anonymt i intervjuet.
Det stopper ikke der. Vanligvis så troverdige GamesIndustry.biz skriver at arbeidsforholdet ble såpass forsuret at Team Bondi kan ha gått glipp av sjansen til å havne under Rockstars paraply.
Man vurderte nemlig å gjøre dette spillstudioet til Rockstar Sydney, men innså etter hvert at det var en «fryktelig dårlig idé».
- Rockstar bidro i stor stil til utviklingen. Deres produsenter ble gradvis mer involvert i løpet av de siste to årene av spillets utviklingsperiode, og de overkjørte mange av de sinnsyke beslutningene fra Team Bondi-ledelsen. På et lavere nivå, bidro også programmerere, animatører, artister og lignende. Deler av konflikten mellom Team Bondi og Rockstar skyldes frustrasjon rundt retningen Team Bondi ville at spillet skulle ta – og etter hvert: Team Bondi-ledelsen som ble fornærmet over at Rockstar tok mye kreativ kontroll.
- Det er også verdt å nevne at Rockstar en periode var gira på å gjøre Team Bondi til sitt «Rockstar Sydney»-studio. Men jo lengre man jobbet sammen med Team Bondi-ledelsen, desto mer ble det tydelig at dette var en fryktelig dårlig idé, hevder de to eks-Team Bondi-ansatte.
NB! Verken Rockstar eller Team Bondi har foreløpig kommentert disse nye påstandene som blir fremsatt av GamesIndustry.biz.