(PressFire.no): Da PlayStation 5 ble lansert var det med en ganske stor mangel på lista over varslede funksjoner: VRR var ingen plass å finne.
Dette til tross for at funksjonen var annonsert på forhånd, og fullt implementert på Xbox Series-maskinene (med stor suksess).
Hva er VRR?
VRR, Variable Refresh Rate, er en teknologi som synkroniserer bildeoppdateringen på konsollen med hvor ofte et nytt bilde tegnes på TV-en din – på tv-er og skjermer som har HDMI 2.1-innganger.
Tidligere har TV-er oppdatert skjermen sin 50 eller 60 ganger i sekundet, uavhengig av hvor mange bilder som faktisk kommer fra konsollen per sekund.
Resultatet om bildeoppdateringen fra konsollen faller under denne fastlåste oppdateringsfrekvensen blir at man får såkalt «tearing», at deler av det forrige bildet henger igjen når TV-en oppdaterer skjermen for raskt.
Med VRR vil TV-en kun oppdatere skjermen når et helt bilde er klart fra konsollen, noe som gir en langt bedre flyt i bildet, og som gjør at lavere oppdateringsfrekvenser ikke oppfattes like lett – å falle ned fra 60 til 55 bilder i sekundet vil i praksis neppe merkes.
Kommer snart
I en bloggpost forklarer Sony at de planlegger å oppdatere PS5-maskinene med funksjonen i løpet av noen måneder.
Spill må oppdateres for å støtte VRR, forklarer Sony, men det vil også være mulig å skru på funksjonen for spill som ikke støtter det – men da med forbehold om at alt kanskje ikke fungerer som det skal.
– Du kan velge å skru på VRR i PS5-spill som ikke støtter det. Denne funksjonen kan forbedre bildekvaliteten i noen spill.
Mer info skal komme når lansering nærmer seg.