(PressFire.no): I forbindelse med den pågående saken om oppkjøpet av Activision Blizzard, der Microsoft må overbevise en rekke konkurransetilsyn verden over at dette er til det beste for forbrukere, kom det i sakspapirene fram at deler av kjøpet var fordi selskapet ønsket å posisjonere seg på mobile plattformer.
For med Activision under beltet har selskapet mobilselskaper som King («Candy Crush») og «Call of Duty Mobile».
Planen virket å være å åpne en egen butikk på iPhone og Android, som skal ta opp kampen med App Store og Google Play Store – og å tilby Xbox Game Pass og spillkjøp direkte på mobilen.
Dette bekrefter nå Xbox-sjef Phil Spencer til Financial Times.
– Vi ønsker å være i en posisjon til å kunne tilby Xbox og innhold både fra oss og tredjeparter på alle skjermer der folk vil spille, sier Spencer.
– I dag kan vi ikke gjøre det på mobiler, men vi ønsker å bygge mot en tid vi tror kommer, der disse enhetene er åpnet opp.
Spencer sikter til en lovgivning som innføres i EU om ikke lenge, som vi har dekt i detalj i denne artikkelen.
Digital Markets Act vil tvinge mobilskaperne til å gjøre plattformene deres langt mer åpen enn før, og kommer til å klassifisere for eksempel Apple som en «gatekeeper» og iOS som et «kjernetilbud» – hvilket vil bety at hele plattformen må åpnes for tredjepartsutviklere og -butikker.
Den nye EU-reformen vil også måtte tillate såkalt «sideloading», altså programvare og spill som ikke kommer via den offisielle App Store-butikken.
– Digital Markets Act som kommer, det er det vi jobber mot. Jeg tror det er en stor mulighet, sier Spencer.
Han forklarer videre at det er enkelt for Microsoft å tilpasse sine eksisterende butikker og Xbox-tjenester som Game Pass til mobiler.
Den nye lovgivningen trer i kraft i mai 2023 (tidligere mars 2023). Deretter følger fire måneder med fram og tilbake mellom utpekte selskaper og EU-kommisjonen, før disse må føye seg for de nye reglene innen seks måneder etter dette.