(PressFire.no): Det norske grøsserspillet «Among the Sleep» har vært et av de spillene som har fått mye oppmerksomhet i utlandet – mye på grunn av sitt originale konsept hvor du tar rollen som et barn.
Spillet ble også planlagt for virtuell virkelighet og Hamar-studioet brukte det aktivt i sin folkefinansieringskampanje.
Dropper VR
Nå kunngjør spillstudioet at de dropper virtuell virkelighet for spillet fullstendig.
– Man skulle tro at første persons perspektiv i et skrekkspill ville vært perfekt for virtuell virkelighet. Vi tenkte også et, men i løpet av de to siste årene har vi erfart noe annet, heter det i et blogginnlegg fra studioet.
Krever full kontroll
Videre forklares det at det er grunnidéen hvor du tar rollen som et barn, hvor du ikke hele tiden har kontroll på kameravinkelen som er problemet.
Noen ganger tar spillet over kamerakontrollen fordi barnet snubler eller mister balansen.
– Alle disse teknikkene er essensielle for å skape følelsen av å være et barn. Spilleren føler seg liten og sårbar. Dessverre fungerer de ikke i VR.
De forklarer at en av erfaringene de har hatt med VR, er at det er viktig at brukeren har kontrollen hele tiden.
Skuffet bidragsyter
En bruker i kommentarfeltet til innlegget uttrykker skuffelse og påpeker at virtuell virkelighet var en av grunnene til at han støttet folkefinansieringen av spillet.
Folkefinansieringskampanjen fikk inn nesten to millioner kroner.
Krillbite forteller imidlertid at det ikke er uaktuelt for dem å jobbe med andre VR-prosjekt, bare at de ikke er aktuelt for «Among the Sleep».
Spillet skal også være i utvikling for PlayStation 4 og Xbox One.