(PressFire.no): Det nye «Deus Ex» la ut på en farlig kurs som skapte sterke reaksjoner.
Gjennom en hissig forhåndskjøpskampanje ble potensielle kunder invitert til å bidra til å øke mengden innhold i spillet – eller potensielt flytte lanseringsdatoen fram, hvis mange nok bladde opp.
Nå har Square Enix ombestemt seg og innrømmer dermed at dette initiativet var en tabbe.
salgsplanen ut.
Skapte mer frustrasjon
Den opprinnelige forhåndskjøpskampanjen var inspirert av Kickstarter-prosjekter der ulike nivå låses opp basert på hvor mye penger bakmennene kroneruller.
At en stor spillutvikler benytter seg av et liknende system til en kjent merkevare som «Deus Ex», er nytt.
– Da idéen først ble unnfanget, var det med ønske om et program med større valg rundt hva du mottar av forhåndskjøpintensiver – for vi har tidligere sett at det forårsaker frustrasjon ved at vi velger dette selv, og deler dette innholdet mellom ulike regioner, heter det i en uttalelse på hjemmesiden.
– Vi så imidlertid raskt at denne tilnærminga skapte enda mer frustrasjon enn før, noe som resulterte i mange negative tilbakemeldinger.
–Vi deler alle den samme lidenskapen
Endringene gjør at alle får det samme bonusinnholdet. Det vil si, kunder som forhåndsbestiller «Deus Ex: Mankind Divided» eller kjøper spillet på første salgsdag.
– Vi forstår og verdsetter lidenskapen for «Deus Ex» som fansen har vist her, sier Square Enix.
– Bare vit at alle sammen, både her hos Square Enix og Eidos-Montreal, deler den samme lidenskapen for denne serien, forsikrer utgiveren i en pressemelding.
Slippdatoen er nå låst, og ikke lenger del av den første salgsoffensiven der denne kunne endres basert på hvor mange som hadde forhåndskjøpt. Spillet kommer 23. februar til pc, PlayStation 4 og Xbox One.
Vi traff spillutviklerne på E3-messa i Los Angeles i sommer. Se intervjuet her: