(PressFire.no): Betal litt mer for å låse opp den beste bilen eller et sprekt våpen – etter du først har kjøpt et spill for 600 kroner, selvsagt.
Kjøp et månedsabonnement, der muligheten for å tjuvstarte spillinga i noen timer er del av denne handelen – etter du har handlet et PlayStation Plus- eller Xbox Gold-medlemskap. Dette trengs jo for å få spille mot andre over nettet med en av disse konsollene.
Det kan altså koste for å få det lille ekstra fra favorittspillene.
EAs økonomisjef er selv ikke sjenert i denne sammenhengen, men syns særlig mobilspillene har ødelagt noe av ryktet til slike mikrotransaksjoner og tjenester.
(Foto: Electronic Arts).
Vil ikke at kunder skal føle seg «flådd»
– Jeg tror det er en liten tretthet hos kunder som føler de blir «flådd» hele tida. Og mange av mobilspillene tillater deg ikke å ha det gøy uten å betale for det, sier Blake Jorgensen ifølge GameSpot.
– Vi tenker på nye modeller for å prøve å lindre noe av den trettheten nå. Noe av dette kan skje i form av en type medlemskapstilbud, og noe kan skje gjennom flere typer å spille på over tid slik at du ikke alltid føler deg «lurt».
Økonomisjefen har forklart selskapets syn på slike løsninger under en teknologimesse i San Francisco denne uka.
– Våre folk tenker grundig på: «hva er modellen til engasjement, for å holde på kunden og virkelig underholde over en lengre periode?». Når du tenker over dette, er ikke svaret økonomien. Det kommer etterpå.
– Det kan dreie seg om flere slike modeller for å engasjere folk, mener Jorgensen.
Fallgruver
Spillbransjen har de seneste åra utforsket et vidt spekter av forskjellige forretningsmodeller og tjenester ment å generere ekstrainntekter.
På den andre siden er det også en sjanse for at spillerne faktisk får mer (godt) innhold, meningsfulle utvidelser og fortsettelse på en allerede fantastisk reise.
Slike modeller har selvsagt fallgruver og åpner for at kundene kan bli utnytta på det groveste.
Forhåndssalg av spill og utvidelsespakker, kun basert på en helt utrolig trailer og løfter om at de tre-fire-fem hundre kronene du legger ut for ukjent ekstrainnhold – noe som visstnok «skal bli banebrytende» – viser i det minste at spillkunder er en takknemlig kundegruppe.
Electronic Arts er en av de største bransjeaktørene. Selskapet tilbyr en rekke bonusordninger, utvidelser, sesongpass, medlemstjenesten EA Access og baker inn såkalte mikrotransaksjoner i spillene sine.
genererer mye penger for EA.
genererer mye penger for EA.
Sesongen varer i ett år
Jorgensen sier EA designer spillene sine med ulike former for mikrotransaksjoner for å holde «engasjementet» oppe i mer enn bare noen hektiske lanseringsuker.
Han understreker at hensikten ikke er å lure eller flå spillerne – slik i eksempelet med mobilspillene han trakk fram.
Et eksempel fra foredraget hans på UBS Global Technology Conference, er hvordan Ultimate Team-delene i for eksempel «FIFA» og «Madden»-spillene fungerer, og ifølge Jorgensen utvider og supplerer spillopplevelsene.
– Den grunnleggende måten vi som organisasjon tenker på [mikrotransaksjoner og abonnementsløsninger] er alltid sentrert rundt engasjement.
– Hvordan engasjerer vi kundene i så lang tid som mulig? I gamle dager spilte folk «Madden» i noen få måneder og så stoppet de. Når Super Bowl-finalen var spilt ferdig, var de fullstendig borte. I dag, med Ultimate Team, engasjeres spillerne i 12 måneder – helt til tidspunktet der man kan starte en ny sesong, sier økonomidirektøren i EA.
øker. (Bilde: EA).
Sportsspillene vokser
Ultimate Team er lukrative saker for EA. Et samlekortsystem der du setter sammen et lag fra bunnen av – enten gjennom å tjene poeng i spillet, eller bla opp med ekte penger for å kjøpe flere kortpakker.
I sin seneste finansmelding meldte EA at Ultimate Team – spredt over både «NHL 16», «Madden 16» og «FIFA 16» – tjente 64 prosent mer enn fjoråret. Trolig også et viktig bidrag til at «FIFA 16»-inntektene alene økte med 30 prosent, sammenliknet med i 2014.
omfattende DLC-plan,
priset til 449 kroner.
Vil holde kundene engasjert
Jorgensen forteller at EA vil fortsette å variere og tilby flere alternativ for å gi kundene noe ekstra. Kanskje også noen nye tilskudd?
Ikke bare selge sesongpass og innholdspakker (DLC), slik som i aktuelle «Star Wars: Battlefront» der fire utvidelser blir sluppet i løpet av 2016.
– Det kan dreie seg om et medlemskap, et medlemskap med ekstrainnhold som del av det, eller en ren abonnementsordning – og det kan være forhåndskjøp til et spill med bonusinnhold over en periode tid, forklarer han.
– Det vi ønsker å gjøre, er å gi kundene mye verdi for pengene og holde dem engasjerte i noe de elsker å gjøre, sier Blake Jorgensen ifølge GameSpot.