(PressFire.no): Å gjenskape spill eller spillområder i Unreal Engine begynner å bli en trend nå.
Vi har sett alt fra «Super Mario 64» til «Sonic» og «Crash Bandicoot» den siste tida.
Nå er det Konamis «Metal Gear Solid» som ser ut til å få en ansiktsløftning av fansene.
Se video i bunnen av saken.
Klart, vi fikk jo forsåvidt en remake av originalen i «The Twin Snakes» på GameCube i 2004, et spill som skapte splid i massene, der cirka like mange hatet forandringene som andre likte de (undertegnede runda hele skjiten 100% er er godt plantet i den siste kategorien).
Dette nye oppussingsprosjektet, ganske enkelt kalt «Shadow Moses», startet først og fremst som et kjærlighetsbrev til øya spillet foregår på med samme navn.
Spanjol står bak
Bak prosjektet står spanjolen Airam Hernandez, som ifølge seg selv har utvandret fra Kanariøyene til Irland. Med seg for å fikse musikk har han Dan Meadowcroft, som også skal ta seg av PR-praten fremover.
Det hele startet som et «virtuelt museum» som Hernandez så fint kaller det. Muligheten til å utforske basen i spillet med ny teknologi var et fristende utgangspunkt, men etter hvert som omgivelsene tok form ble interessen større og større.
– Etter noen uker snakket alle om det. Mange nettmagasiner skrev artikler om det, og jeg mottok en haug meldinger fra folk som ville hjelpe eller ga sin støtte.
– Det er grunnen til at jeg bestemte meg for å remake hele spillet.
Ifølge Hernandez er de i kontakt med Konami på en eller annen måte, noe som enten tyder på at de prøver å få en tommel opp for prosjektet, eller at de er blitt kontaktet med et «vennlig» kremt fra advokatene deres.
Det eneste Konami har sagt om saken er ganske enkelt «!», på deres offisielle Twitter-konto.
Syrlig innskudd fra Jarle på siden her: «Heldigvis for dem er Konami kjent for å være ok folk også». Vi lar den henge i lufta, og krysser fingrene.