(PressFire.no): Norge innførte moms på digitale varer allerede 1. juli 2011, men med et system hvor skattemyndighetene må opprette egne avtaler per forhandler.
For eksempel ble Spotify, Apple Store, nedlastbare spill og e-bøker pålagt helt fra starten av og Apple Store økte prisen fra ni til elleve kroner per låt i sin musikkavdeling.
Norge og Russland, men forventer flere
Nå innfører Steam moms for norske kunder, det informerer eieren Valve i et skriv til spillutgivere PressFire har fått tilsendt.
Der heter det at produkter i Steam blir skattebelagt i Norge og Russland – der Russland blir pålagt 18 prosent moms og Norge 25 prosent – i tråd med regelverket som ble innført i Norge 2011.
Videre heter det at prisene kundene ser på forsiden av Steam-butikken vil inkludere moms, og at momsen blir trukket fra i etterkant.
Det påpekes også at det er beløpet etter moms som deles mellom spillutvikleren- eller -utvikleren og Valve.
De skriver også at de forventer at det blir innført moms i flere land i 2017 og 2018.
Glad for at Steam tar jobben
Vi spurte daglig leder i Krillbite («Among the Sleep»), Jon Cato Lorentzen, om hvordan det nye systemet påvirker dem.
Han påpeker at de i utgangspunktet er glade for at spillbutikkene tar seg av moms og skatt, ellers hadde det blitt enormt mye arbeid på dem.
- Om vi hadde måttet inngå individuelle skatteavtaler med hvert marked for å selge spillene våre i det aktuelle landet hadde det blitt enormt mye jobb for et relativt lite selskap, forteller Lorentzen til PressFire.
Det er foreløpig noe usikkerhet rundt hvordan dette vil påvirke de norske prisene på spill i Valves butikk, noe også Lorentzen er usikker på.
Ønsker at «Owlboy» koster det samme
Jo-Remi Madsen fra D-Pad Studios, som i høst lanserte hitten «Owlboy», forteller til PressFire at de og har fått informasjonen om momspålegget.
Bergenserne ønsker imidlertid at prisen skal forblir den samme for kundene.
- Vi vil i alle fall ikke øke prisen på spillet betraktelig. Vi kommer til å gjøre en beslutning på det snart, men vi er allerede veldig fornøyd med hvor godt «Owlboy «selger, så for oss har prisen på spillet like stor betydning som for kundene.