(PressFire.no): E-sport tar et stort steg mot olympisk deltakelse, og blir innen få år en medaljegren (eller flere) under lekene i Kina.
Det melder Den Olympiske Komité i Asia (OCA), som har gått sammen med Alibaba – en av verdens største e-handelstjenester – sin sportsavdeling, Alisports.
Sponsoren, som i fjor investerte nesten 1,3 milliarder kroner i The International Esports Foundation, trår dermed ytterligere inn på markedet.
Allerede neste år vil e-sport være en del av Asialekene, som avholdes fra august til september 2018 i Indonesia. Der blir det hele omtalt som en «demonstrasjon», mens det i 2022-lekene i Kina vil være en rett frem medaljesport.
- Den olympiske komité i Asia har alltid vært fokusert på arven, utviklingen og forbedringen av asiatisk sport, sier presidenten i OCA, Ahmad Fahad Al-Sabah i en uttalelse.
- Vi ser frem til de fremoverlente konseptene innen sport sammen med Alisports, som skal hjelpe oss med sin tyngde og erfaring innenfor e-sport.
Det er ikke sagt noe om hvilke e-sporter som skal være med i lekene, men det er ikke vrient å se for seg at «League of Legends», «Dota 2» og «Counter-Strike: Global Offensive» står langt fremme i køa.
Asialekene er annerkjent av Den Olympiske Komité, og regnes som den nest største flersportslige begivenheten etter selve OL.
E-sport har økt kraftig både i popularitet og økonomi de siste årene. Bare i fjor økte omsetningen i bransjen med over 41 prosent, til rundt seks milliarder kroner i år, ifølge analyseselskapet Newzoo.
Brorparten av pengene omsettes via sponsorer, annonsører, mediarettighetere og utgifter til spillselskapene som produserer spillene.
Det globale e-sportpublikummet vil ifølge Newzoo nå 385 millioner i løpet av 2017, med 191 millioner «entusiaster».