(PressFire.no): Det var i forrige uke at den svært overraskende meldingen om at Electronic Arts legger ned «Dead Space»-studioet Visceral Games kom.
Det var EA-sjefen Patrick Söderlund selv som fortalte om nedleggelsen i et blogginnlegg, hvor det også ble antydet at utviklingen av det nye «Star Wars»-spillet som ble ledet av «Uncharted»-veteranen Amy Hennig vil bli skrudd om.
Beviselig pudding
Det har skapt en debatt blant utviklere – er historiebaserte spill for én spiller på vei ut, for å erstattes med såkalte «spill som pågående tjeneste»-modeller i stil med «Destiny»?
Mange utviklere slår imidlertid nå ring rundt de historiebaserte spillene som er utviklet for én spiller.
Blant dem er spilldesigner på et av årets store suksesser - «Horizon Zero Dawn», Tim Stobo fra Guerilla Games.
- Jeg mener at «Horizon» beviser at det finne sen framtid for enspilleropplevelser av virkelig høy kvalitet. Den kommende utvidelsen «Frozen Wilds» slår det nok en gang fast, sier han til Gamespot.
- Vi er forpliktet til å levere den typen opplevelse av høy kvalitet til spillerne. Det virker som det foregår en forflytning rundt forretningsmodeller i andre deler av bransjen, men hos Guerille er vi bare fokusert på å fortelle fantastiske historier.
Likevel mener han at det vil komme flere opplevelser som «Destiny» - som er et pågående spill med mange spillere sammen, og hvor du kjøpe nytt innhold og utstyr i løpet av spillets livsløp.
Vrien butikk
Det kommer også etter at Shannon Loftis, som er ansvarlig for spillutgiverdelen av Xbox, denne uka mente enspilleropplevelsene ikke vil forsvinne, men at denne typen spill med har høye budsjetter er «komplisert» og er usikker på hvor bærekraftige de er.
I dag markeres også to spill som er enspilleropplevelser – uten kobling mot nettet. Både «Wolfenstein II: The New Colossus» og «Super Mario Odyssey» er spill som er ment for én spiller.
Denne uka fortalte også Tommy Tordsson Björk fra MachineGames til Gamesindustry.biz at det var helt bevisst – de ville fokusere på fortellingen i «Wolfenstein»-spillene og ikke «vanne» ut opplevelsen med en flerspillerdel.
Den tidligere utvikleren i Visceral Games-ansatte Zach Wilson mener at frykten for at enspilleropplevelsene er i ferd med å vandre heden er «absurd».
- EA er kanskje ikke selskapet som løper med stafettpinnen, men der er så mange grupper ute der som er lidenskapelige for denne typen spill at de ikke kommer til å forsvinne, fortalte hant il Gamesindustry.
- Personlig ønsker jeg å se færre spill med høy kvalitet på hele fjøla, noe som sannsynligvis skje.
Han stiller også spørsmål om begrepet «lineært».
- Alle er enige om at «The Last of US» er et spill for én spiller og er lineært, men hva med «Bioshock»? Hva med «Dishonored, spør han og mener at linjene kanskje ikke er så tydelige i alle spill som kanskje oppfattes som lineære enspillopplevelser.
Videre mener han at utviklingsteknikkene kommer til å bli mer effektive i tiden i tiden som kommer, noe som kommer til å redusere kostnadene ved å lage spill.