(PressFire.no): Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen har vært en av de mest aktive til å bruke dataspill i undervisningen.
Nå skal skolen også forske på dataspill som undervisningsverktøy – fullt velsignet av norsk forskningsråd.
Verktøykasse
Staaby forteller til PressFire at dataspill i skolen vekker både begeistring og forargelse, avhengig av hvem du spør.
- Jeg vil at spill først og fremst skal gi læreren flere verktøy i kassa. Da må man finne ut hvordan de best kan brukes.
Målet er å finne ut av hva som må til for å lykkes med spill i undervisningen.
Du har etterlyst mer forskning på spill i skolen, nå gjør du det bare selv?
- Det finnes en del forskning på feltet allerede, men få langtidsstudier på lærere som ikke er vant med å bruke spill. I hvert fall ikke i Norge.
Foto: Alexander Øvrebø.
Hårreisende forskning
Han nevner blant annet Kenneth Silseth, som har forsket en del på det, men stort sett på pedagogiske spill.
- Noe forskning, som for eksempel den som er gjort på «Dragonbox», er helt hårreisende, mener Staaby.
(Journ. anm. Som ikke er en del av forskningen til Silseth.)
På hvilken måte?
- Den antar uten tilsynelatende forbehold at spill uten videre kan erstatte vanlige undervisningsverktøy. Og nevner lite om elevenes eller lærernes forutsetninger
Du vil ta en annen tilnærming med din forskning?
- Jeg er ikke så opptatt av det enkelte spill, som jeg er av hva som skjer når man tar spill ikke laget for undervisning, inn i klasserommet.
- Det er jeg for så vidt ikke alene om, heldigvis. Men det er for få som forsker på det.
- Det er for eksempel lett å anta at man må være gamer for å lykkes med spill i klasserommet, at spill vil gjøre undervisningen morsommere, og at spill må være laget for skolen for å ha en verdi, men ingenting av dette stemmer hundre prosent.
Savner deling på tvers av grensene
Hvordan ligger Norge an her sammenlignet med andre land?
- Vi ligger greit an, men jeg har for lite innsikt i hva lærere rundt om i verden driver med. Noen land, fore eksempel USA, ligger langt foran oss og har båret frem mange av de ledende stemmene i feltet.
- Samtidig har jeg inntrykk av at vi i Norge ligger temmelig langt fremme når det gjelder bruk av kommersielle spill i klasserommet. Dette kan imidlertid være at ikke stemmer, da det meget mulig er andre lærere i mange andre lang som kjører på med spill, men bare ikke snakker så mye om det.
Han etterlyser mer deling på tvers av grensene.
- Problemet er vel mangel på en felles plattform. Twitter er der det skjer for min del
Er du forberedt på å få noen antagelser knekt?
- Jeg håper jo det, svarer han kontan.
- Det er jo det som er spennende. Det er kjedelig å bare få bekreftet det man vet.
- Jeg har allerede måttet svelge en hel flokk med kameler siden jeg begynte med dette, så det kommer nok til å gå fint.
Ifølge Staaby er dette noe som har blitt godt mottat av ledelsen, og har faktisk vært med å forfatte søknaden.
- Ledelsen skal ha mye av æren for at søknaden gikk gjennom. Siden skolen er den formelle søkeren til prosjektet, er det min avdelingsleder og andre i ledelsen, sammen med min kommende veileder på UiB, som har skrevet store deler av søknaden. Vi er ganske giret, alle sammen.