«Skin gambling» og loot box-er omsetter for svimlende 232 milliarder kroner i år

Nå kommer analyseselskap med varsko til bransjen.

19. april 2018 11:20

(PressFire.no): Loot box-er og skin-gambling har blitt en ekstremt innbringende del av spillbransjen de siste årene, og større skal det bli.

Ifølge statistikk- og analyseselskapet Juniper Research, omsettes det for svimlende 232 milliarder kroner i 2018, bare innenfor loot box-er og kosmetiske effekter i spill.

Men det skal bli langt større – ifølge selskapet vil dette øke til vanvittige 388 milliarder kroner innen fire år.

Advarer bransjen

Juniper har tatt det oppsiktsvekkende skrittet å komme med et varsko mot spillbransjen, og anbefaler at det innføres regulering av markedet før det er for seint.

- Vi anbefaler på det sterkeste regulering av omsetning og gambling med skins, både for å forhindre barn i å holde på med det, og for å fjerne ondsinnede aktører som har nettsider som stjeler fra eller svindler brukere.

De viser til en annen studie som viser at 11 prosent av barn i alderen 11 til 16 år i Storbritannia har brukt tid på såkalt skin trading.

- Steam har mye av skylda

Selskapet sier nettbutikken Steam er en av de største redskapene for gambling med kostmetiske gjenstander, og at det i stor grad er de innebygde markedsplassene der som gjør det hele mulig, hvor spillerne kan selge skins til andre brukere.

Steam tar fem prosent av hver transaksjon.

- Markedet for kosmetiske gjenstander i spill er enormt, der over seks milliarder gjenstander er til salgs til enhver tid, skriver analyseselskapet. De har ingen tro på at Valve, som eier Steam, kommer til å sette ned foten med det første.

- Steam tjener penger på disse transaksjonene, derfor nøler de med å stanse praksisen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3