(PressFire.no): Gambling blant barn og unge er blitt satt på agendaen i Storbritannia de siste årene.
En ny rapport fra det britiske lotteritilsynet viser de nyeste tallene rundt barn og gambling, og for første gang er også dataspill med.
Riktignok har antallet britiske barn som har gamblet «den siste uka» gått opp til 14 prosent av alle unge mellom 11 og 16 år, to prosentpoeng opp fra i fjor, men det er fortsatt et stykke under rekordåret 2011, da hele 23 prosent gjorde det samme.
Du kan lese hele rapporten her.
Det er ikke dermed sagt at problemet er blitt mindre: Siden 2016 har det vært en mer enn fireganging i antallet problem-gamblere i aldersgruppen – opp fra 0,4 prosent til 1,7 prosent.
En problem-gambler er definert via DSM-IV-MR-J-metoden, som benyttes av akademikere verden over. Blant spørsmålene som definerer problem-gamblere finner vi blant annet spørsmål om barnet har løyet om gambling, slitt med å slutte, gjort ulovlige ting for å gamble. eller risikert forhold til familie, venner eller skole for å gamble.
Totalt klassifiseres 1,7 prosent av barn og unge som problem-gamblere, 2,2 prosent er klassifisert som «risiko-gambler» og 32,5 prosent som ikke-problemgambler.
For første gang har lotteritilsynet i landet tatt med spørsmål omkring gamblinglignende mekanikker i dataspill.
Hele 31 prosent av de spurte sier de har brukt penger på å kjøpe, eller gjenstander fra spillet selv, til å åpne loot crates i spill.
Det skal derimot påpekes at ordlyden i rapporten er såpass vag flere steder at det også inkluderer vanlig åpning av loot crates – også de du tjener gjennom vanlig spilling.
Tre prosent av de unge sier de har brukt spillgjenstander (som kosmetiske gjenstander) til å tippe på nett. Såkalt skin-betting foregår som regel i gråsonen, utenfor spillene selv, og med mulighet til å cashe inn gevinster i ekte penger.
PressFire har kontaktet det norske Lotteritilsynet for kommentar om tilsvarende norske tall, men ikke fått svar innen publisering.