(PressFire.no): Mange av dagens nettspill omsetter utvilsomt store penger gjennom mikrotransaksjoner og handel med ekte valuta.
På nettsamfunnet Reddit kan man i dag lese om en mann som hevder å ha tjent mer enn 60 000 norske kroner på salg av «Diablo III»-gjenstander siden actionrollespillet ble utgitt i mai.
For andre kan utgiftene være ekstreme. Som en viss herr Yan fra Shandong-provinsen i nordlige Kina.
Han skal ha solgt 38 kilo av onkelens gull for å kjøpe legendariske spillgjenstander i et massivt nettspill, skriver QQ (via Kotaku).
Diktet opp tyveri
Yans onkel skal ha kjøpt gullbarrer som en investering i fjor, og ga nevøen ansvar for verdiene til han trengte dem. Det gjorde han i juli i år.
Da han tok kontakt med nevøen for å be ham selge unna noe av gullet, fikk han beskjed om at de hadde blitt utsatt for tyveri.
Etter hvert ble den kriminelle hendelsen rapportert hos politiet, som stusset over Yans forklaringer da de kun fant hans fingeravtrykk på stedet.
Ved å sjekke kameraer i nærområdet, fant de ut at nevøen aldri hadde deponert gullbarrene i banken som avtalt. I stedet hadde han systematisk solgt dem for å finansiere en svært dyr vane i et ukjent MMO-spill.
Med dagens indikasjoner ville gullet vært verdt nesten tolv millioner norske kroner.
Den spilleglade kineseren skal være varetektsfengslet etter å ha innrømmet bedrageriet, og er siktet for både underslag og å ha avgitt falsk forklaring.
Onkelens verdier er nok derimot tapt for godt.
Illustrasjonsbildet er hentet fra Flickr, tilhører brukeren BullionVault og benyttes i henhold til bildets Creative Commons-lisens.