(PressFire.no): Husker du «Curiosity», mobilspillet som fikk folk til å klikke iherdig på en kube i et halvt år for å finne ut hva som lå gjemt innerst?
Det som var der inne var sandkasse-/strategi-/gudespillet «Godus». Han som fant det først, Bryan Henderson, får være ekstra gudommelig, med makt over spillet og de andre spillerne.
Skal vi tro Peter Molyneux' karakteristisk store ord da han viste frem spillet på PAX i Seattle denne helgen, så er han i ferd med å forandre gudespill-sjangeren for alltid.
NB: Se trailer nederst i artikkelen.
Når du starter «Godus» kan du boltre deg i en flik av en verden som totalt sett skal være på størrelse med Jupiter. Det rapporterer CVG og Polygon.
Du må forme landskapet slik at folka dine har rom til å slå seg ned og formere seg, og så frøene til et samfunn. Hold dem i live, la dem holde på i sengehalmen – det er alt du trenger å tenke på til å begynne med.
Etter hvert må du begynne å ta stilling til tro. Kort fortalt:
- Folk du behandler bra, vil ha mer tro på deg. Folk som er redd deg vil ha mer tro på deg. Folk du ignorerer vil ha mindre tro på deg, sa Molyneux på PAX.
Etter hvert som sivilisasjonen utvikler seg og blir mer avansert, med tro som målestokk for fremgang og poeng, åpner det for å bygge templer, statuer og totemer. Eller du kan bruke trospoeng på å gjøre landskapet vakrere – eller kanskje ødelegge det med et gudommelig jordskjelv?
Snart vil du entre en ny æra, hvor teknologi og byutvikling tar nye steg fremover. Du vil kunne gå fra en stråhytte til en metropol. Høres det kjent ut?
- Jeg skal være helt ærlig: Jeg har stjålet ideen fra «Civilization». Jeg liker virkelig den følelsen av tid og omfang det gir deg, sier Molyneux.
Verdenen til «Godus» er enorm – men det er bare én av den. Hver spiller starter med hundre engelske mils mellomrom, og etter hvert vil planeten fylles opp og spillere møtes.
- Da har man et valg. Enten ignorere hverandre, slå sammen religionene, eller gå til krig. Når det har gått et års tid blir det fascinerende å følge med på hva som skjer med verdenen, sier Molyneux.
Det kan rett og slett bli en slags politisk simulator. For en eller annen gang vil det ikke være noen ubestridte territorier igjen.
Én spiller vil være gudenes gud. Først ut er Bryan Henderson.
- Hver sjette måned vil noen utfordre ham, og de vil spille en flerspillerkamp i «Godus» som blir tv-sendt, for å avgjøre hvem som skal ha makten, forteller Molyneux.
Gudenes gud får ikke bare helt spesiell makt i spillet, men også en andel av spillets fortjeneste i den virkelige verden, i den aktuelle perioden.
Kan hvem som helst prøve seg? Nope. Du må først lede en klan og bli nominert som utfordrer. Hvilket vil si at du må bygge deg opp makt i spillet på egenhånd først, og bli stemt fram av dine klanmedlemmer. Om man vinner respekt med makt, vennskap eller på andre måter er det ingen retningslinjer for.
Det skorter i alle fall ikke på ambisjoner.
- Det har vært en drøm for meg å gjenoppfinne denne gudespill-sjangeren som jeg først snublet over for tyve år siden, sier Molyneux.
«Godus» blir tilgjengelig på Steam 13. september for de støttespillerne som har tidlig tilgang. I oktober skal det komme en versjon for Ipad.