(PressFire.no): Storstudioet Valve har vært pionerer innen dugnadsnekring på spillfronten, og det har bært frukter for både dem, skaperne og sluttbrukerne.
3D-kyndige entusiaster kan lage utstyr til «Team Fortress 2» og «Dota 2», som brukerne deretter stemmer på. De dyktigste får selge gjenstandene, men deler fortjenesten med Valve.
Under sistnevntes pågående Steam Dev Days-konferanse, som ikke er åpen for presse, fortalte spillselskapet at utstyrssnekrerne deres i gjennomsnitt tar hjem nesten 15 000 dollar eller nesten 100 000 kroner årlig. Det har The Verge fått nyss i.
Totalt sett skal 661 mennesker til sammen ha tatt hjem over 63 millioner kroner i 2013. Da har de solgt 2349 ulike gjenstander utallige ganger.
Skjemaet sier derimot ingenting om hvordan pengene rent spesifikt er fordelt, eller hva mediansummen er. Et lite knippe mennesker kan altså sitte på store deler av inntjeningen.
Til sammenligning var det bare 63 godkjente skapere for fire år siden, da tjenesten først kom. De tjente litt over tre og en halv million kroner til sammen på den tiden.
Shacknews har tidligere meldt at den aller hvasseste cyberhåndverkeren i Valve-samfunnet alene har dratt hjem over 3 millioner kroner på ett år,
Både «Dota 2» og «Team Fortress 2» er såkalt free-to-play, og er helt gratis å laste ned og spille uten noen former for begrensning på hva du kan gjøre.
Til gjengjeld kan brukerne kjøpe estetiske oppgraderinger som pakkesler, nye skinn til våpnene sine og klesdrakter, for ekte penger.
En del av gjenstandene kan man opptjene automatisk ved å simpelthen spille eller delta i samfunnsoppgaver på spilsentralen Steam.
Andre må kjøpes fra den offisielle butikken, «brukt» av andre spillere eller åpnes i spesielle kister og pakker.