(PressFire.no): I 1982, og året etter, fikk den gryende videospillbransjen et ordentlig skudd for baugen.
Steven Spielbergs «E.T.»-film gjorde braksuksess på kinoer verden over og Atari 2600 var den mest populære spillkonsollen på markedet.
Forhandlinger om spillrettighetene ble raskt innledet, for å kunne overføre denne magien til en ny plattform.
Hva kunne egentlig gå galt?
NB! I denne retrospillsaken kan du lese hele «E.T.»-historien.
«»Microsoft har allerede sikret seg rettighetene til dokumentaren om dette «E.T.»-spillet, i ettertid kjent som historiens verste.
Ryktene har svirret i flere år, for Atari begravde angivelig flere millioner eksemplarer av «E.T.»-spillet midt i ørkenen.
Dokumentarteamet, med noen journalister, Xbox-fans og -ansatte på slep, har i helga funnet den sagnomsuste videospillfyllingen i Alamogordo, New Mexico.
Filmen, med arbeidstittelen «Atari: Game Over», produseres blant annet av Simon Chinn («Searching for Sugar Man» og «Man on Wire»).
Xbox Wire melder at utgravingen i Alamogordo gikk etter planen.
Det første de fant etter å ha begynt gravearbeidet var en gammel, støvete Atari 2600-håndkontroller.
Etterpå fant de en «E.T. the Extra-Terrestrial»-kassett. Deretter dukket eska opp, og raskt etter instruksjonsheftet.
Så kom bekreftelsen:
– Det er mye mer av det samme her nede, ble det kommunisert fra graverne, ifølge Xbox Wire.
Noen av spillkassettene skal være i god stand. Selv plasten som kassettene var pakket inn i på 80-tallet var delvis inntakte på enkelte av spillkassettene, forteller Microsofts Larry «Major Nelson» Hryb.
Tilbake til 1982. Atari hadde ikke god tid på seg, for kinosuksessen var jo gloheit i popularitet. Folk fikk rett og slett ikke nok av Spielbergs drama.
De kom med et tilbud til mannen bak Atari 2600-suksessen «Yar's Revenge» og Indiana Jones-spillet «Raiders of the Lost Ark». 200 000 dollar i lønn, pluss en Hawaii-ferie lå i potten.
Ikke bare skulle én mann både programmere og designe dette prestisjespillet for knapper og glansbilder i produksjonsbudsjett. Han fikk også ekstremt kort tid på seg, bare fem uker.
Grunnen var at det hastet hvis Atari skulle rekke det lukrative julesalget.
For å være helt sikre på at de ville møte etterspørselen, produserte Atari angivelig flere spillkassetter enn det fantes 2600-konsoller på markedet.
Det er her søppelfyllinga i New Mexico kommer inn i bildet.
Spillet, da det ble lansert, fikk veldig hard medfart. Det har blitt omtalt som «tidenes verste», og restlageret økte bare i takt med at butikkjeder avbestilte ordre og sendte tilbake eksemplarer.
Det var i et forsøk på å kamuflere fiaskoen og de store summene i tap, at Atari bestemte seg for å finne en diskret fylling der de kunne skjule sin «E.T.»-hemmelighet.
Krisen som fulgte i samme periode rammet hele bransjen, flere aktører trakk seg ut – og ikke før Nintendo gjorde inntog i 1985 med NES-systemet, var det håp for spillindustrien igjen.
Inntektene i spillbransjen raste 97 prosent fra 1983 til 1985, og «E.T.» har fått en god del av skylda for den vonde perioden folk i Japan omtaler som The Atari Shock.
Dokumentaren blir forøvrig tilgjengelig til Xbox-eiere senere i år, som ledd i en større film- og tv-offensiv vi trolig får høre mer om på E3-spillmessa i juni.
FOTO: Xbox Wire og Major Nelson/Microsoft.
(Oppdatert 28. april). Microsoft har i dag frigitt dette filmklippet: