(PressFire.no): Det er ikke første gang dette spillstudioet avblåser et spillprosjekt på grunn av egne kvalitetsstandarder.
Men det har aldri skjedd før at et så etterlengtet, dyrt og prestisjefullt spill har havnet i søppelbøtta.
Blizzard bekrefter overfor Polygon at de har kansellert utviklingen av spillet omtalt som «Titan», også kalt oppfølgeren til «World of Warcraft».
– Vi fant ikke moroa. Vi fant ikke lidenskapen. Vi snakket om hvordan vi skulle revurdere det hele i en periode, og det vi kom fram til var: er dette spillet vi ønsker å lage? Svaret er nei, sier Blizzard-direktør Mike Morhaime.
Les også: – «Titan» lignet på «The Secret World», og «The Sims».
–«Titan» har vært i produksjon i sju års tid. Igjen skulle Blizzard pløye ny mark i MMO-sjangeren (massive onlinespill) i likhet med hva de gjorde med «World of Warcraft».
Morhaime sier til Polygon at Blizzard ikke har lyst til å låse seg til en bestemt sjanger.
– Vi hadde lagd «World of Warcraft», og følte oss trygge på at vi visste hvordan man lager et MMO, sier Morhaime.
– Så vi satte i gang med å lage det mest ambisiøse du kan forestille deg. Og det falt ikke på plass, sier direktøren.
«World of Warcraft» har fortsatt en enorm markedsposisjon. Det kommer en ny utvidelse denne høsten. Spillerbasen er i dag rundt 6,8 millioner, og Blizzard-toppen sier han ønsker å fortsette med støtte og påbygning til «WoW» i «det uendelige».
–Blizzard har tidligere hatt spill, nesten ferdige og klare til lansering, som de har valgt å droppe. «StarCraft Ghost» ble blant annet demonstrert på E3-spillmessa et år, der journalister og andre fikk sjansen til å teste.
– Det er alltid veldig, veldig vanskelig å ta slike avgjørelser. Det var tøft da vi kansellerte «Warcraft Adventures». Det var vanskelig med vrakingen av «StarCraft Ghost». Men det har alltid ført med seg bedre kvalitet til den jobben vi gjør, forteller Morhaime.
Alle som forventer seg et nytt MMO fra Blizzard de neste årene, kan bare senke skuldrene. Det ser ikke ut til å skje med det første.
Morhaime utelukker ikke at det skjer en gang i fremtiden, men sier kategorisk at det ikke er i denne spillsjangeren de vil bruke tiden sin nå.
Tiden og pengene brukt på «Titan» i disse sju åra er trolig i en egen klasse.
Forproduksjon og planlegging, skissing og nye konsepter denne perioden kan ha kostet flere titalls millioner dollar, kanskje så mye som 50 millioner dollar, sier en analytiker Gamesindustry har snakket med.
Eller omlag 315 millioner kroner, altså.
Morhaime og Chris Metzen fra Blizzard forteller at de ikke betrakter seg selv som et onlinerollespillstudio.
Metzen sammenligner en slik fastgroddhet med noen av de gamle rockebandene.
– Ser du dokumentarer med The Rolling Stones eller U2 og lignende band med en del fartstid, det er stunder der de bare driver hverandre til vanvidd. Uansett hvor gode og erfarne de er – noen ganger fungerer det bare ikke Du må ut av studioet, ta deg øl og prøve igjen.
– På mange måter var dette slik «Titan» ble for oss.
«»Duoen forteller at suksessen med «Heartstone: Heroes of Warcraft», digi-kortspillet sluppet både til pc-er og nettbrett, har gjort Blizzard godt og er en inspirasjon.
Bak prosjektet står et relativt lite team med utviklere. De bruker også det forestående «Heroes of the Storm» som eksempel på hvordan Blizzard kan tenke seg å jobbe videre.
– Vi kan inspirere grupper rundt om i selskapet til å eksperimentere, være kreative, tenke ut av boksen og ta sjanser til å gjøre noe som kanskje kan gjøre folk gira, sier Metzen.
– Dette trenger ikke være kolossale, sommerblockbuster-typen produkter.
NB! Hovedbildet i saken er fra «World of Warcraft».
Den femte utvidelsen til «World of Warcraft», Warlords of Dreanor, slippes 13. november.