(PressFire.no): I konsollkrigen har et av argumentene i favør av Sonys PlayStation 4 vært at flere storspill kjører teknisk bedre på konsollen.
Flere spill kjører med lavere oppløsning på Microsofts Xbox One, hvor 900p har nærmest blitt en regel sammenlignet med 1080p på PlayStation 4. Enkelte spill har også hatt høyre bildeoppdatering på Sonys konsoll.
«Assassin’s Creed IV: Black Flag» er ett av disse spillene, hvor PlayStation 4-versjonen fikk en nedlastbar oppdatering som oppjusterte grafikken til 1080p. Xbox One-versjonen forble imidlertid 900p.
Nå avslører Ubisoft at de låser både Xbox One- og PlayStation 4-versjonen på 900p.
– Vi har bestemt oss for å låse dem på samme spesifikasjoner for å unngå debatt, forteller produsenten Vincent Pontbriand til Videogamer.com.
Videre forklarer han at det ikke er grafikkprosessorene som begrenser dem, fordi den kunstige intelligensen og folkemengden gjør at de krever mer prosessorkraft.
– Vi nådde fort taket, og det var litt frustrerende fordi vi trodde det kom til å bli en tidobling når det kommer til forbedringer i kunstig intelligens, noe vi fort skjønt kom til å bli vanskelig.
– Det er ikke antall polygoner som påvirker bildeflyten. Vi kunne kjørt med hundre bilder i sekundet om det var bare grafikken, men på grunn av den kunstige intelligensen er vi begrenset til 30 bilder per sekund, forteller Pontbriand videre.
NB! I ettertid har Ubisoft kommentert saken overfor Eurogamer, og mener at spesifikasjonene for spillet på de respektive konsollene ikke er fullstendig spikret.
«Assassin’s Creed: Unity» slippes til PS4, Xbox One og pc 11. november.