Studie viser at «Portal 2» knuser spesialdesignet hjernetreningsprogram

Kan lære vitenskapen ett og annet.

22. oktober 2014 18:42

(PressFire.no): Dataspill som «Portal 2» kan være langt mer effektivt for å trene opp hjernen enn dataprogrammer som er utviklet for oppgaven.

Det kommer fram av en ny studie tre forskere ved universitetet i Florida, USA har utført, hvor de har sammenlignet effekten av «Portal 2» med spesialprogrammet «Lumosity».

Suverene «Portal 2»

Etter åtte timers spilling viste ikke bare «Portal 2»-spillerne bedre resultater i flere standard kognitive ferdighetstester enn «Lumosity»-spillerne, mens «Lumosity»-spillerne ikke gjorde det bedre i noen av testene.

Val Shute ved universitetet forsker på psykologi og utdannelse og forteller til tidsskriftet Popular Science at «Portal 2» banker «Lumosity» «ned i støvlene.»

Det påpekes at studien var kort og ikke kan konkludere med noe, men psykologen C. Shawn Green Ved universitetet i Wisconsin-Madison mener den er interessant fordi den sammenligner et rent underholdningsspill med et produkt utviklet for hjerneterning.

– Hvis underholdningsspill faktisk gjør en bedre jobb enn spill som er spesielt laget for nevroplastisitet, leder det til at vi tydeligvis har misforstått noe viktig om nevroplastisitet, forteller han.

– Har vi faktisk funnet de aktive ingrediensene for nevroplastisitet, eller er disse kommersielle spillene bare bedre, spør han videre.

Nevroplastisitet er hjernens evner til å utvikle seg basert på adferd, miljø og opplevelser. Tanken er at man kan ta i bruk spill for å videreutvikle hjernen.

Speiler tidligere rapport

Den nye studien bekrefter langt på vei funnene i forskningsrapporten til PLOS ONE som fant en «robust» positiv utvikling i hjernebarken hos ungdommer som spiller dataspill ofte.

Rapporten til PLOS ONE hevdet å kunne påvise endringen i hjernen som forbedrer kognitive funksjoner, men også her ble det påpekt at mer forskning må på plass.

Shute håper nå at det blir gjort mer omfattende forskning på området da hun mener at de som er utført er for enkle.

– Ofte sammenligner dataspillstudier sofistikerte, vellagde spill med noe enkelt som «Solitaire» eller «Tetris».

– Det er ikke en rettferdig sammenligning fordi frivillige forventer på forhånd at de ikke forbedrer hjernen med «Solitaire», mens de forventer å få en forbedring mens de spiller de mer sofistikerte spillene. 

Hele idéen til studien skal ha kommet av at Val Shute selv ble fascinert av «Portal 2» da det ble sluppet i 2011. Spillet har i ettertid blitt brukt undervisning for å lære fysikk, blant annet ved Nordahl Grieg Videregående Skole i Bergen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3