(PressFire.no): Det er hele 16 år siden forrige gang Blizzard har kommet med noe helt nytt. Forrige gang var «StarCraft» helt tilbake i 1998.
I går kveld avslørte de det helt nye spillet «Overwatch», med spillfigurer og et spillunivers som ikke er lånt fra tidligere Blizzard-spill, men er helt splitter nye.
Det er sjelden kost fra spillgigante bak «World of Warcraft», «Diablo» og «StarCraft» og for å virkelig sparke i gang festen slapp spillstudioet en spilltrailer i Pixar-kvalitet, med en trivelig liten historie på kjøpet.
Det nye merkenavnet utspiller seg i en nær fremtid på jorden. I løpet av årene har robotene skapt en krigssituasjon, og helter fra hvert hjørne av jorden gikk sammen for å eliminere trusselen.
Spillet utspiller seg etter dette, når krigen er over - men jorden fortsatt trenger helter.
«Overwatch» blir et lag-mot-lag spill der seks spillere samles for å ta ned fienden, og ser ut som å være i stil med Valves megahit «Team Fortress».
Spillet går ut på at et av lagene angriper, mens ett av lagene forsvarer et punkt. To forskjellige spillmoduser vil være tilgjengelige, Payload og Point Capture, og begge kommer til å være fokusert rundt angriper-og-forsvarer dynamikken.
Blizzard vil holde spillmodusene enkel, forklarte de under presentasjonen som ble holdt i går kveld under Blizzcon, deres egen spillmesse.
Spillet er, i ekte Blizzard-form, fargeglad og tegneserieaktig med karikerte spillfigurer som alle har spesielle egenskaper som er unike - som det egyptiske soldatvidunderet Parah og den hjernevaskede snikmorderen Widowmaker .
Også er det Thorbjörn Lindholm, da - en blond, kortvokst våpendesigner fra Gøteborg.
Spillefigurene er presentert som helter og antihelter, og har hver sin faksjon som de jobber sammen med i følge deres historier, som man kan lese om på «Overwatch»-hjemmesiden.
Derimot stopper ikke dette figurene fra å danne lag i spillet, og det ser ikke ut som om det er noe som hindrer hvilke som helst av de 12 heltene fra å jobbe sammen.
Under presentasjonen forklarte sjefen for utviklingen av «Overwatch», Jeffrey Kaplan, en del av konseptene bakom spillet.
Hver gang man dør i spillet, kan man raskt tilpasse seg spillets gang og bytte figur til å fylle en rolle laget behøver.
Det er fire forskjellige spillertyper; offensive figurer som fokuserer hardt på skade, defensive figurer, support-figurer som helbreder og hjelper laget, og tank - som er fokusert på å kunne ta så mye skade som mulig,
For å hive seg med på «Overwatch»-bølgen så fort som mulig, har Blizzard åpnet opp for å søke beta-tilgang via deres hjemmesider. Betaen for PC-brukere starter i begynnelsen av 2015.