(PressFire.no): Det sparket i gang Kickstarter-bølgen, og kronerullet nærmere 20 millioner kroner for å lage et pek-og-klikk-spilleventyr av den gamle sorten.
Det ble senere bestemt at «Broken Age» kommer ut i to biter.
Første episode ble lansert for nærmere ett år siden. Nå har Tim Schafers Double Fine Productions snart gjort seg ferdige med siste del.
Les også: Vår anmeldelse av første akt.
Episode to kommer «tidlig neste år», har spillstudioet bekreftet.
Nå om dagen er spillet i en testfase, og går samtidig inn i sluttproduksjonen. Når utviklerne har anslått hvor mye jobb som gjenstår (alt av manusskriving, design og stemmer er så godt som ferdig), vil de gå ut med en konkret dato.
Greg Rice skriver på Double Fine-bloggen at den totale spilletiden i andreakten strekker seg fra åtte til tolv timer, basert på testinga de har gjort til nå, og antyder at gåtene denne gang er hakket mer krevende.
Det fremsto som et eventyr i seg selv måten Double Fine fikk samlet pengene for å sette i gang produksjonen av «Broken Age».
Opprinnelig spurte de om 400 000 dollar. Innsamlingen stoppet ikke før de hadde sopt inn 3,3 millioner dollar.
Til tross for at budsjettene økte voldsomt, måtte Tim Schafer noen måneder senere gå ut med beskjed om at de hadde gått tom for penger.
Schafer sa unnskyldende at han rett og slett hadde designet for mye spill.
Han svarte kritikken som blusset opp da dette ble kjent med at han selv brukte fra egen lomme for å fullføre spillet, og poengterte at de ikke var ute etter å sanke mer penger fra fansen.
En løsning for å møte forventningene om snarlig slipp og holde seg til originale rammer, ble altså å dele spillet i to. (Kickstarter-backerne får selvsagt begge episodene, slik planen var hele veien).
Omtrent 12 av 20 millioner kroner ble igjen i potten, øremerka spillproduksjonen. Resten, omtrent åtte millioner kroner, gikk til å premiere Kickstarter-støtterne og produsere dokumentarfilmen om «Broken Age»-berg-og-dalbanen, ifølge Schafers beregninger.
Første akt av «Broken Age» er lansert til Windows-pc, Mac, Linux, iOS og Ouya. En Android-utgave skal etter planen også slippes.