Dropper avgiften i «The Elder Scrolls Online»

Forbereder konsollansering.

18. mars 2015 20:34
«The Elder Scrolls V: Skyrim»
(2011).

(PressFire.no): Det er ganske nøyaktig ett år siden Bethesda slapp sitt massive onlinespill (MMO) lagt til den populære «Elder Scrolls»-verdenen.

Forventningene sto kanskje i taket før lanseringa, men brukerbasen ble neppe så stor og lojal som forventet da fantasien om å leve ut de majestetiske «Skyrim»-drømmene med andre kilte.

Mange fikk en helt annen opplevelse:

«Spillet som skulle ta Tamriel inn i multiplayer-verdenen har dessverre ikke gitt et hjem til meg og mine venner som ville dele eventyret sammen. I stedet går vi forbi hverandre på gata, fullt fokusert på hver vår jobb, og samler inn til hvert vårt rede», mente vår anmelder, som skuffet måtte konstatere at dette ikke er/var drømmespillet om du ønsker å dele et «Elder Scrolls»-eventyr med venner.

Lignende utsikt i
«The Elder Scrolls Online»
(2014).
Lignende utsikt i
«The Elder Scrolls Online»
(2014).

Pynter før konsollslippet

Zenimax Online Studios har jobbet flittig med å oppdatere og pusse på «Elder Scrolls Online» i månedene etter, og har på veien gjort flere fundamentale grep.

Det siste i rekken kom denne uka. For nå droppes den månedlige avgiften påkrevd for å spille dette MMO-et. Nyheten om dette har vært kjent i noen uker. I går ble endringene gjennomført.

Dette kan tolkes som desperasjon et forsøk på å holde et spill av en slik karakter i live. Vi har før sett lignende snuoperasjon hos MMO-er som «Star Wars: The Old Republic» og Funcoms «The Secret World».

Først startet disse med krav om en fast sum per måned for å få spille, etter antallet brukere ikke nådde forventningene gikk disse over til en forretningsmodell med langt lavere terskel.

I «Elder Scrolls Online» sitt tilfelle handler det nok trolig også om å gjøre spillet pyntet, sminket opp og klar til slipp på PlayStation 4 og Xbox One om noen måneder. Spillet kommer ut til disse to konsollene 9. juni.

Nye «Tamriel Unlimited».

Oppdaterer spillet

Dette Bethesda-utgitte onlinespillet får nå en forretningsmodell lik den i blant annet «Guild Wars 2».

Du må imidlertid handle hovedspillet for å kunne starte, men kan nyte det uten å betale noe ekstra.

I menyene finner du selvsagt måter du kan bruke penger på. Alt fra det kosmetiske til de løsningene med prislapp som kan gi enkelte fordeler (XP boost, for eksempel. Mer erfaringspoeng som gjør at du kan klatre i gradene kjappere, hvis du er utålmodig).

Slike kjøp er samlet i den nye spillbutikken, kalt Crown Store.

Bethesda sier i en pressmelding at endringene du finner i «The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited» (ja, spillet får nytt etternavn sammen med dette kursskiftet) representerer spillet med alt innhold, alle endringene og oppdateringene som er gjort hittil – inkludert de nye Justice- og Champion-systemene.

Alle eksisterende spillerkontorer, både på pc og Mac, har nå blitt oppdatert til «Tamriel Unlimited»-utgaven. Det gjelder også for spillere som har avsluttet abonnementet sitt siden lanseringen i fjor.

Fordelsprogram

Ytterligere et grep Bethesda nå gjør er å tilby en premium-tjeneste, kalt ESO Plus, der du kan velge mellom 30, 60 eller 90 dager av dette fordelsprogrammet til «Elder Scrolls Online».

Her får du ymse boosters, jevnlige utbetalinger av valutaen du har bruk for i selve spillet – og tilgang til ferske utvidelser, uten å måtte betale ekstra.

Det er selvsagt «Tamriel Unlimited»-utgaven av dette spillet som nå klargjøres for PS4 og Xbox One, som følger den samme oppskriften som pc- og Mac-versjonene: du kan spille alt gratis, men du må handle hovedspillet for å kunne begynne på denne reisen.

«Guild Wars 2» .

Morofaktoren versus tidkrevende innhold

Der «Guild Wars 2» startet med en klar forretningsmodell i sikte før utviklingen av selve spillet var ferdig, har altså «Elder Scrolls Online» og «Star Wars»-MMOet hatt et annet utgangspunkt.

Disse to sistnevnte ville innledningsvis jakte de samme pengene giganten «World of Warcraft» tjener, hver måned.

Hvorvidt byttet av slike modeller også farger spillopplevelsen, er det sikkert delte meninger om. «Guild Wars 2»-innholdssjefen er i hvert fall ikke i tvil om hvordan et abonnementsbasert nettspill skiller seg fra filosofien «Guild Wars» gikk for.

– Historisk sett har man målt suksessen til massive nettrollespill etter hvor mange som betaler for å spille dem, skrev Colin Johanson i et blogginnlegg før slippet av sitt spill.

– De som designer tradisjonelle MMO-spill lager stoff som krever mye tid, så folk skal spille lenger. Om det er forretningsmodellen og -motivasjonen din, er det utrolig smart. Men du står i fare for å ofre kvalitet så du kan stappe inn så mye innhold som mulig.

– Vi måtte forandre utviklingsprosessen vår fra bunnen av. Og den begynner med et veldig enkelt spørsmål, som sjeldent stilles i spillutvikling: har du det morsomt? 

NB! I videovinduet ser du en fersk trailer Bethesda slapp denne uka, i forbindelse med endringen av forretningsmodellen til «Elder Scrolls Online».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3