(PressFire.no): I løpet av den siste uka ble det klart at Steam, spillbutikktjenesten som regjerer pc-markedet, skal la spillmoddere – altså folk som lager vanligvis gratis tilleggspakker av ymse slag – kunne ta betalt av brukerne via Steam-tjenesten Workshop.
Det har skapt konflikter.
Tjue år gammelt samfunn
Det er forløpelig bare «The Elder Scrolls V: Skyrim»-moddere som har muligheten til å sette en pris på arbeidet sitt, mens Valve tester ut løsningen.
«The Elder Scrolls»-serien har lang tradisjon med modifikasjonsarbeid bak seg, som har holdt på helt siden «Daggerfall» kom ut for snart 20 år siden.
Tidligere har disse gitt bort modifikasjonene sine gratis, med håp om mulig donasjoner fra folk som likte produktet. Det finnes dem som har lagt ned en uhyre mengde tid i disse modifikasjonene, for eksempel den 25-timers lange «Falskaar».
Prosentdeling
Nå kan de selge disse modifikasjonene over Steam Workshop. Pengene som tjenes deles mellom modderne og utviklerne av hovedspillet, som for «Skyrim»s del blir Bethesda.
Det er utviklerne av hovedspillet som får sette hvilken prosentandel de vil ha av avkastningen.
Bethesda satte prosentdelingen på 75 prosent til Bethesda og 25 prosent til modderne – noe som ble tatt i mot særdeles dårlig, og de siste par dagene har sosiale spillmedier florert med klager mot Valve-sjefen Gabe Newell, som anses være ansvarlig ettersom det er Valves plattform dette skjer på.
–Eksklusivitet er dårlig
Dette gjorde at Gabe Newell selv dukket opp og gjorde en diskusjonstråd på Reddit lørdag kveld, og skrev om noen av deres tanker rundt prosjektet.
En av de største bekymringene var at fremtidige modifikasjoner kom til å være låst til enten Nexus, som har vært den største spillmodifikasjonsportalen hittil, eller Steam – og at Steam skulle tvinge DRM-sperre på modifikasjoner som ligger inne hos de.
– Eksklusivitet er dårlig for alle. Det er rett og slett en tvunget finansiell innflytelse som skaper kortsiktig ujevnheter i markedet og langsiktig mye gneldring, skriver Newell og inviterer lederen for Nexus-siden å snakke direkte med Valve.
Upopulære meninger
Men hva var da tanken bak å legge penger i modifikasjonssamfunnet?
– Målet er å øke den totale investeringen som spillsamfunnet legger ned i spillene. Vi tenkte at vi manglet noen bestanddeler som hindret dette, skriver Newell.
Etter å ha blitt anklaget for å være grådig og ikke bry seg om samfunnet, og at man ikke kan være både for profitt og for samfunnet, svarer Newell:
– Faktisk er det via penger at samfunnet styrer arbeid.
En upopulær mening, om man skal tro Redditbrukerne, som har trykt på «Liker Ikke»-knappen mer enn 2200 ganger.
– Det var da morsomt, ettersom samfunnet har klart å styre modifiseringsarbeid i «The Elder Scrolls» i over ti år med bare godvilje og takknemmelighet før dere ble involvert, svarer brukeren one_long_year.
Samfunnsrift
Denne muligheten til å generere penger har skapt splid i modifiseringssamfunnet, der det finnes grupper med dem som syntes dette er en bra mulighet, og andre som er bekymret for hvordan dette kommer til å endre noe som hittil har vært et ganske altruistisk spillsamfunn.
Modifiseringssamfunnet bruker å låne bestanddeler av hverandre for å skape en større pakke.
Allerede har en modifikasjon vært nødt å bli tatt ned fra Steammarkedet, etter at det ble kjent at bestanddeler av modifikasjonen var hentet fra en annen bruker.
«Art of The Catch» - en fiskemodifikasjon til «Skyrim», hadde tatt i bruk animasjoner fra en annen bruker, som absolutt ikke var med på notene om å tjene penger på modifiseringer.
«Art of The Catch»-skaperen ba dermed Valve om å få fjernet modifikasjonen fra markedet, og refundere de som hadde kjøpt det.
Toppbilde: «Art of The Catch»