(PressFire.no): Da de begynte å nærme seg utgivelse av «The Witcher 3: Wild Hunt» dukket det opp nye videoer, og dermed begynte også spillere å sammenligne tidligere bilder og videoer med hvordan spillet har endt opp.
Det viser seg at mange grafiske elementer i det ferdige spillet i varierende grad viker fra tidligere videoer og bilder.
Samtidig har det den siste tida pågått lange diskusjoner, som anklager den polske utvikleren å ha drevet med løfter de rett og slett ikke har levert.
Måtte nedgradere for å få den store verdenen til å fungere
Inntil nå har CD Projekt Red ikke valgt å kommentere saken, men overfor Eurogamer forteller de nå hva som egentlig har skjedd.
Utviklerne innrømmer at grafikken på sett og vis er blitt nedgradert sammenlignet med de første videoene utvikleren viste fram, men det skal være flere grunner til det.
Mange har spurt om det er konsollene som har vært fartsdumpen som har holdt tilbake pc-versjonen av spillet, men ifølge utviklerne er det ikke så enkelt.
– Om konsollene ikke var med, ville det ikke eksistert noe «The Witcher 3». Så enkelt kan vi si det. Vi hadde ikke hatt råd til det, fordi konsoller gjør at vi kan nå lengre på grunn av salgsmulighetene.
– Å ha et høyere budsjett for spillet betyr at vi kan investere i en gigantisk verden, forteller Marcin Iwinski til Eurogamer.
Måtte nedgradere for det store universet
Han innrømmer likevel at de sannsynligvis kunne hatt bedre grafikk hvis de kun fokuserte på en pc-versjon, men at det også gjelder om de kun fokuserte på én av konsollene.
Men selve grunnen til at tidlige videoer hadde bedre grafikk, var rett og slett fordi det var så tidlig i utviklingen at de ikke hadde begynt å bygge ut universet.
Det skal ha vist seg at nivået de siktet mot ikke lot seg gjennomføre.
To varianter av spillmotoren skal ha konkurrert, hvor det til slutt var én som måtte vike. Teknikken som måtte skrotes krevde masse dynamiske lyskilder, noe som ikke lot seg gjøre med den enorme verdenen i spillet.
De mener også at det avanserte flamme- og røyksystemet som ble vist tidlig, ville knekt pc-er uten DirectX 12.
Anbefaler de som er usikre om å vente
Eurogamer spør videre om hvorfor de ikke har sagt noe før nå. Utviklerne forteller at de ikke anså dette som et problem.
De har imidlertid fått med seg alle reaksjonene, som de har gjort rutine av å sende videre til teknologiteamet.
Videre anbefaler de nå alle som er usikre på det tekniske aspektet ved spillet om å vente med å kjøpe det, og heller se hva som kommer i oppdateringene til spillet fremover.
Denne traileren viser hvordan «The Witcher 3: Wild Hunt» kjører på en PlayStation 4: