(PressFire.no): Et samarbeidsprosjekt mellom Kulturdepartementet, Norsk filminstitutt og Innovasjon Norge skal nå jobbe med å få flere norske dataspill ut til et internasjonalt publikum.
Ifølge en pressemelding er pilotprosjektet Spill ut i verden spesielt mynta på spillprodusenter som har ambisjoner utenfor Norge.
– Kultur er en vekstnæring, norsk kunst og kultur styrker den norske konkurransekraften på verdensmarkedet, sier kulturminister Thorhild Widvey i pressemeldingen.
Fem millioner hver
Det er Kulturdepartementet og Innovasjon Norge som inngår et spleiselag med fem millioner hver.
Dette skal også være første gangen Innovasjon Norge har fått et oppdrag fra Kulturdepartementet, forteller næringsminister Monica Mæland i pressemeldingen.
– Dataspill er en bransje i vekst, der vi nå får et tettere næringsretta samarbeid mellom Kulturdepartementet, Filminstituttet og Innovasjon Norge, sier Widvey videre.
Prosjektet lanseres i 2016 og målet er naturligvis å øke eksporten og omsetningen.
– Globalisering og digitalisering fører til enklere tilgang til nye markeder, kunder og leverandører. Likevel er eksporten liten for de norske kulturelle og kreative bransjene, sier direktør for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.
Selve innholdet i programmet er ennå ikke klart, men skal formes av Innovasjon Norge, Kulturdepartementet og Norsk filminstitutt.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug, PressFire.
ndelig viser regjeringen ambisjoner
Et av de spillselskapene som helt bevisst har siktet ut av landet er Megapop Games, som i fjor lanserte spillet «Troll mot Vikinger» i nærmere hundre land.
Spillskaperveteran og sjef i Megapop Games, Jørgen Tharaldsen, mener dette er svært gode nyheter.
– Jeg er også veldig glad for at den nåværende regjereringen nå endelig viser ambisjoner på vegne av spillbransjen - som jo virkelig har stort eksportpotensial, forteller han til PressFire.
Nå er han ifølge seg selv «forsiktig optimist» og ser fram til å se hva innholdet i prosjektet blir.
«Troll mot vikinger», eller «Trolls vs. Vikings», er lansert i 200 land, men eksport er mer enn å gjøre spillet tilgjengelig, ifølge Tharaldsen.
– En ting er å være tilgjengelig, men det er en helt annen ting er å være eksponert.
Han påpeker at det også i mange land er essensielt å jobbe med partnere for å virkelig slå gjennom.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug, PressFire.
Foto: Jarle Hrafn Grindhaug, PressFire.
– Gledelig at regjeringen har forstått budskapet
Spill ut i verden kommer delvis basert på en rapport om norsk spillbransje fra Virke Produsentforening.
– Resultatet ble sendt til regjeringen og det er gledelig å se at de har lest og forstått budskapet, forteller spillskaper og styremedlem i Virke Produsentforening, Bendik Stang og fortsetter:
– Norsk Filminstitutt har en god støtteordning for å få opp norske spill og nå blir det mye lettere å få disse ut i verden.
– Vi har en spillbransje som er i sterk vekst med stort internasjonalt potensial. Med dette pilotprosjektet har staten tatt første grep for å skape en spennende kulturbasert eksportindustri.
Et
Norsk Filminstitutt er i dag ansvarlig for å dele ut kulturstøtte til spillbransjen gjennom en søknadsbasert ordning, og der kan man søke om penger til flere faser av spillutvikling.
Støtten utgjør i dag rundt tyve millioner kroner - de ti milllionene i det nye prosjektet kommer i tillegg.
Kaja Hench Dyrlie, som er sjef for forvaltningen hos Norsk filminstitutt, forteller til PressFire at dette er et stort løft for den norske spillbransjen og et viktig supplement til de ordningene som allerede administreres av Norsk filminstitutt.