Det er få som kan argumentere mot at «Little Big Planet» var et knakende kompetent plattformspill. Ikke bare var det kompetent, men i tillegg var det latterlig gøyalt i festlige lag.
Det var allikevel verken det ultrasjarmerende utseendet eller plattformelementene som gjorde det til et av årets beste spill i 2008 - men at du kunne lage dine egne brett i spillet som du kunne dele med hele verden. Noe som har gjort at det florerer med fantastiske brett til spillet, som er skapt av meg og deg. (Mest deg, og ikke så mye meg).
Resultatet var enorme mengder med nedlastbare utvidelser til spillet og nærmest ubegrenset med muligheter.
Men hvordan topper man en såpass revolusjonerende filosofi?
Jo, Media Molecule lot seg inspirere av nettsamfunnet til det første spillet. Der kom det nemlig kreasjoner som nærmest ble som egne spill. I «Little Big Planet 2» kan du derfor ikke bare lage nye brett, men også dine egne spill. I tillegg vil du ha tilgang til alle de gamle brettene fra det første spillet, som dessuten vil se enda bedre ut i den flunkende nye grafikkmotoren.
Vi har fått en betakode av «Little Big Planet 2» og har spilt gjennom tre av de brettene som følger med spillets historiemodus. De tre brettene er nok plukket ut for å vise variasjonen og de nye elementene i spillet. Som kjent har Sackboy nå blitt utstyrt med rappeleringstau, noe som naturligvis har blitt en faktor i plattformspillet. Tauet har blitt et nyttig element for å skape variasjon sammen med fysikkmotoren.
Men det er flere nye elementer som kommer frem av de tre brettene. På det ene brettet må du redde noen såkalte Sackbots. Disse små «robotene» følger etter deg, og det er din oppgave å få dem helskinnet gjennom omgivelsene. Det krever både ferdigheter og list. Faktisk er det en større følelse av intellekt denne gangen, gjennomsyret gjennom de brettene vi har testet, det er flere ganger det dukker opp små gåter integrert i spillet.
De nye elementene bidrar til å skape kreativ og uforutsigbar variasjon. Jeg sitter igjen med inntrykket av at utviklerne har langt flere muligheter i verktøykassen denne gangen. Du kan fort befinne deg i en situasjon hvor du må tenke helt nytt. Det kan hende at fysikkens lover bokstavlig talt snus på hodet, eller at du må bruke sentrifugalkraft sammen med tauet for å komme over en hindring. I tillegg kan det dukke opp minispill som små oppgaver for å åpne nye deler. I det ene brettet kan du prøve flere minispill inspirert av «PONG» og «Arkanoid» før du trasker videre.
Et annet sted må du snu opp ned på gravitasjonen for å navigere gjennom en rekke hindringer, noe som får meg til å tenke på visse deler av XBLA-vinneren, «Limbo».
Hovedmålet med denne betatesten er nok uansett å gi kreative sjeler en forsmak på verktøyene som er i vente til fullversjonen - som slippes i november. Spillet har naturligvis en læresekvens, hvor du kan få et lite innblikk i hvordan det blir mulig å skape nye spill og brett i spillet.
Der får du blant annet en liten leksjon i hvordan det er mulig å bevege objekter, men også hvordan du selv kan programmere Sackbots. På denne måten kan du få dem til å oppføre seg på forskjellige måter, forhåpentligvis på en måte du har bruk for i spillet ditt. De vil også fungere som fiender, hvis du lager et spill hvor det trengs.
Du vil også få en innføring i logikk og hvordan det fungerer i «spillutviklerverkstedet» i «Little Big Planet 2», noe som er essensielt for å sette spillidéene dine ut i live.
Det er ikke tvil om at «Little Big Planet 2» er et svært ambisiøst prosjekt, for vi kan nok ikke bare kalle det for et spill lengre - det er mer et spill og et spillutviklerstudio i seg selv. Tiden vil vise hvor mye kreativt det er mulig å lage med systemet, men jeg kan avsløre at det allerede har dukket opp svært imponerende prosjekter.
En utvikler har for eksempel laget en versjon av «Geometry Wars» og det ligger flere versjoner av retrospill som «Tetris» og «Pac-Man» på nettet allerede, mens andre har latt seg inspirere av «Micro Machines». En annen spillutviklerspire har laget et rytmebasert plattformspill som bruker lys og skygge på en svært kreativ måte.
Men det er også tydelig at det er viktig å forstå verktøyene godt, for kvaliteten på varene varierer allerede kraftig. Noen av småspillene er nærmest uspillbare og uferdige, mens andre er nesten som komplette spill å anse. Det er også veldig varierende hvor mye spillene oppleves med en kraftig ettersmak av «Little Big Planet», hvor det meste av grafikken ligner den vi kjenner fra hovedspillet, eller om de oppleves med eget særpreg. «Geometry Wars» har ikke et snev av «Little Big Planet»-grafikk, men er mer som originalen til Xbox 360. Det finnes også prosjekter som har litt av det beste fra to verdener i seg.
Vi kan nesten ikke vente med å se hva brukerne kommer til å skape i spillet, og ja… vi gleder oss til den «vanlige» delen også. Det fine er at om du ikke har lyst til å lage spill, så kan du bare nyte historiemodusen alene eller sammen med venner, en del av «Little Big Planet 2» som fremdeles vil være fantastisk, tror vi. Skapergleden vi ser mens betaen nå er i gang vitner om at det sannsynligvis vil være mange fiffige påfunn klart til spillet slippes før jul.
«Little Big Planet 2» utvikles eksklusivt for PlayStation 3 og slippes i november.