Alt du trenger å vite om PlayStation 4

- Frigjør oss fra tekniske begrensninger.

21. februar 2013 03:27

(PressFire.no): Forventningene har økt de siste tre ukene, etter at Sony begynte fristingen av «PlayStation-fremtiden».

Ikke bare ble systemene, teknologien og visjonen bak den nye maskinen brettet ut natt til torsdag.

Det vanket også en lang rekke spilldemonstrasjoner, titler Sony håper skal være med på å definere PlayStation 4 i årene som kommer.

Vi fulgte hele sendingen i vårt livestudio. Der kan du også se det som ble vist i New York City.

- Spilleren i kjernen

PlayStation 4 blir tilgjengelig til jul, sa Sony. Priser ble ikke nevnt, heller ikke om USA, Japan eller Europa får ulike lanseringsvinduer.

Den slags blir neppe et tema før E3-spillmessa i Los Angeles i juni.

Heller ikke selve konsollen ble vist. Kun kontrolleren.

Andrew House, spillsjefen i Sony, fokuserte på at PS4 har vokst fram etter at de har lyttet til PlayStation-kundene, brukt tid med utviklere for å finne ut hvor skoa har trykket – og at Sony har kommet fram til at det måtte endringer til.

- I dag skal vi gi dere en titt på fremtiden, sa han.

- PlayStation 4 er designet for at innholdet som spillerne liker skal bli enklere å oppdage.

- Vi skal styrke økosystemet, både når det gjelder maskinvare, innhold og tjenester. Stua er ikke lenger i kjernen for spillopplevelsen. Spilleren er det i stedet, sa House innledningsvis.

Ny offensiv med Vita

Dette dannet opptakten for løfter om at PlayStation 4 blir mindre avhengig av fysiske disker enn før. Påkobletheten mellom maskiner, både PS3, PlayStation Vita og denne nye maskinen, danner ryggmargen for Sonys hjemmeunderholdningstilbud fremover.

-  Vita er så kraftig at den kan by på ekstra verdi for spilleren, også i stua. Vi skal snakke mye mer om dette initiativet senere i år, la House til.

Han utfordret alle PlayStation-ivrige i salen, eller de som fulgte sendingen på nett, om å redefinere måten de har tenkt spilling på fram til i dag.

- Ikke tenk på denne konsollen som en boks.

- Vi ønsker å løsrive oss, og alle med ambisjoner om å lage den neste generasjonen spill. Men også de som ønsker et økosystem for å lage små spill – eller episodebasert innhold.

Dette kan sees på som et direkte svar til den suksessen blant andre Apple har hatt med iOS-plattformen. Det ble sagt at nye forretningsmodeller skal åpne opp PlayStation for alle typer spillskapere.

Det ble derfor både vist eksempler på de store, velpolerte og dyre titlene – og noen litt overraskende indie-spillskapere inntok også podiet i New York City natt til torsdag for å snakke om sin glød for den nye PlayStation.

- Av utviklere, for utviklere

Mark Cerny har jobbet med PS4 helt siden forgjengeren kom på markedet. Han avslørte at oppdraget hele veien har vært å tenke nytt og fremtidsrettet.

- Med PlayStation 4 ønsket vi å frigjøre utviklerne fra smertefulle, tekniske begrensninger.

- Hele veien gjennom konsollhistorien har det handlet om fysiske medier, om disker, kassetter eller minne. Det setter bare begrensninger for systemene, fortalte Cerny.

Han gjentok at han, og de andre i PS4-avdelingen, har lyttet på tilbakemeldinger de har fått - og hele veien forsøkt å merke seg hvor PS3 satte en stopper for den kreative flyten.

- Dette er en konsoll av utviklerne, for utviklerne, sa han.

- Arkitekturen minner om det du forbinder med en pc. PlayStation 4 har X86-CPU, for å dra nytte av over tre tiår med utvikling til pc.

PS4 får 8GB GDDR5-minne. (Du kan lese om alle spesifikasjonene hos Polygon).

- Vi kunne av åpenbare grunner ikke begynne å snakke om dette i 2008, sa Mark Cerny med et smil.

Nytt kamera

Det blir en Dualshock 4-kontroller, til tross for at det har versert usikkerhet rundt dette. Parallelt ble det utviklet et nytt stereokamera – en videreutvikling av PS Eye-kameraet.

Share-knappen, som det lenge har versert rykter om i forkant av den to timer lange pressekonferansen i natt, blir også å finne på håndkontrollerne.

Ved å trykke på denne knappen, kan du blant annet laste opp videoer fra det spillet du holder på med.

- Velg klippet du vil ha, merk det – og det lastes opp med én gang. Like enkelt som det er å dele et bilde over nettet i dag, sa Cerny.

- Du kan se liveklipp med venner. Til og med se at en du kjenner er i trøbbel i et spill, ta over kontrolleren og tilby litt hjelp.

I tråd med spekulasjonene som har versert de siste ukene, blir spillinga utvidet – utenfor hjemmets fire vegger. Du kan fortsette spillopplevelsen gjennom et nettbrett, eller smarttelefon. Og Vita, selvsagt.

Nå er det opp til utviklerne om de vil benytte seg av det som Sony brukte mye tid på å fortelle skal være en sømløs opplevelse.

Også personifiseringen av brukergrensesnittet, menyer og din smak når det gjelder spill og innhold, skal reflekteres over til din PS4-opplevelse. Et smartere system integrert – som på Snåsamann-vis skal legge til rette for at du treffer på spillene du trolig vil like, basert på dine vaner og tidligere kjøp – skal bidra til dette.

Spill mens du laster ned

En av grunnleggerne av Gaikai, skyspilltjenesten Sony bladde opp og kjøpte i fjor sommer, var også med på pressekonferansen.

Dave Perry sa at spilling, og nedlasting fra PlayStation Store, er noe som ikke lenger skal være forbundet med venting. Med én gang du velger deg en tittel fra onlinebutikken, skal du kunne begynne å spille.

Det er også inngått et partnerskap med blant andre Facebook og Ustream for å bygge det sosiale aspektet noen hakk videre. Noe Sony påsto de har hatt høyt oppe på dagsordenen til PS4.

Del livebilder, film, la venner delta i spillingen din, få hjelp, åpne opp for ris eller ros på andre måter.

- Venner kan gi deg forskjellige gjenstander i spillet, om du vil det. En helsepakke, som du kanskje trenger. Eller en kan kringkaste et spill. Både PS3, PS4, Vita, smarttelefoner og nettbrett blir del av denne familien, sa Perry.

Et interessant tilskudd er at håndholdtkonsollen som nå er ett år gammel, PlayStation Vita, får støtte for remote play sammen med PS4. Sitter du for eksempel godt plantet midt i slagmarken i et krigsspill, men noen kommer inn i stua og krever å få kontroll over tv-en, kan du fortsette på Vita-en.

- Kjære Move-kontroller, vi vil gifte oss med deg

Det ble demonstrert en rekke spill. Mer enn de fleste hadde trodd på forhånd. Både fra førsteparts- og tredjepartsstudioer. Først, en lang demonstrasjon fra «Killzone: Shadow Fall».

NB! Her kan du se spilltrailerne som ble vist.

Folka i Evolution Studios, tidligere kjent for «MotorStorm»-serien, viste deretter fram sitt nye: «Driveclub».

Dette bilspillet er noe Evolution har drømt om å lage i ti år, hevdet de.

- Vi har ventet på at teknologien skal være i stand til å formidle vår visjon, proklamerte studiosjefen. 

Lagbasert racing, både synkron og asynkron, er stikkordet her. Du kan fyre opp en app fra din smarttelefon og avtale et race mellom grupper spredt over hele verden.

Du skal ha tilgang til «Driveclub» hele døgnet, sa utvikleren.

Sucker Punch demonstrerte også noe nytt. «InFamous: Second Son» låner tematikk fra «Watch Dogs» - overvåkningssamfunnet er altså bakteppet.

Litt overraskende dukket Jonathan Blow («Braid») opp for å si at hans neste, «The Witness», kommer først til PlayStation 4.

Media Molecule («LittleBigPlanet») røpet at de har funnet kjærligheten med Move-kontrollerne, og demonstrerte noe helt nytt der både figurer og miljø lages ved å tegne, sveipe og forme med disse spakene. 

Spillstudioet hadde brukt to år på å finne ut hva de kunne tenke seg å gjøre med den nye maskinen, og fant til slutt svaret liggende (i en skuff?) på kontoret.

Dette er 3D-skulpturering gjort på en måte som skal være sosial og enkel.

- Kjære Move-kontroller, beklager at det tok så lang tid, men vi skal gifte oss med deg, proklamerte Alex Ward.

«»

Nytt Final Fantasy kommer

Capcom viste fram «Deep Down», basert på en spillmotor de foreløpig kaller Panta Rhei. Square Enix lovte et nytt «Final Fantasy» til PS4 som vi får se mer fra senere i år, sa de - og Ubisofts mye omtalte «Watch Dogs» kommer til PlayStation 4, fortalte Yves Guillemot.

Til slutt to godbiter: Blizzard annonserte at «Diablo III» kommer til både PlayStation 3 og 4.

Og Bungie, da, som alle trodde flørtet med Microsoft, når det gjelder eksklusiviteter og den slags, troppet opp og fortalte at deres Activision-utgitte «Destiny» kommer til PlayStation 4.

Ikke bare det: «Destiny» får eksklusivt PlayStation-innhold. Det ble ikke sagt noe om hvilken plattform spillet kommer ut til først – eller om det blir lik lansering på alle plattformer.

- Ikke PS3-bakoverkompatibel, enda

PS4 blir ikke bakoverkompatibel med PlayStation 3, men i fremtiden vil de benytte seg av Gaikais skyspillteknologi.

Dette er informasjon som ble servert av Gametrailers’ Geoff Keighley like etter at Sony-pressekonferansen var ferdig.

Den nye konsollen skal altså være i salg til jul – men det er fortsatt uvisst om det gjelder for alle regioner, samtidig.

FOTO (hovedbilde): Frank Franklin II/Ap/Scanpix.

NB! Vi fulgte hele sendingen i vårt livestudio. Se streamen til Sony, og les om alle høydepunktene.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3