En time med Playstation VR

Vi har klådd på den ferdige utgaven av Sonys VR-headset.

29. august 2016 16:36

OSLO (PressFire.no): Det er ikke lenge igjen nå, til «siste» blad i den «originale» VR-trioen kommer ut. PlayStation VR følger Oculus Rift og HTC Vive, men denne gangen på konsoll – og langt svakere hardware enn selv minimumsgrøten de to sistnevnte krever.

Er det noe tess? Vi fikk svingt oss i halmen med headsettet i en liten forhåndskikk på det ferdige produktet som går ut på markedet i løpet av høsten.

Med rundt 50 spill klar til «lanseringsvinduet» skal det ikke være noen mangel på virtuelle opplevelser, men vi fikk bare leke oss med fire bittesmå demoer i dag – derfor fokuserte jeg heller på å kjenne litt på hvordan selve VR-opplevelsen av headsettet var.

Og svaret er oppløftende. Neida, dette er ikke like bra som, for eksempel, HTC Vive og muligheten du har til å faktisk vandre rundt der. De langt dyrere headsettene til pc er på mange måter bedre og har flere funksjoner.

egentlig

Ikke så stor forskjell

For følelsen av en skikkelig VR-opplevelse er like fullt til stede her som noen av de andre. Bildet flyter uten noen hakking, skjermoppløsningen er mer enn god nok til at den evinnelige «screen door effect»-en ikke er et problem, synsvidden den samme og følelsen av å være en annen plass like så.

Alt for nesten halve prisen, og enda mindre om du tar med konsollpris kontra en kraftig gamer-pc.

Der jeg stod og kikket meg rundt var det riktignok klart at det var en «svak» konsoll som kjørte spillene – for kikker du etter er det kanskje litt slappe teksturer og ikke så mange polygoner. Men i kampens hete legger du ikke nødvendigvis merke til sånt, og flere knep ble brukt for å gjemme stygge kanter.

At bildeoppdateringen også var helt perfekt hjelper også.

For igjen så er opplevelsen såpass bra at jeg uten problemer ser for meg at jeg kan forsvinne inn i andre verdener, uten at maskinvaren føles som en stor hindring. Sony trår godt over den magiske grensa for hva som er bra nok, føler jeg.

Så kan vi heller håpe på at PlayStation Neo eller dens etterfølgere løfter det grafiske noen hakk til, men tross alt er jo dette noe som bare vil gå seg til over tid.

Litt hakkete tracking

Det kanskje svakeste leddet var nok den tredimensjonale sporingen av hender og hode.

Selve «kikk opp og ned og bak deg»-sporingen er perfekt, men hos meg hoppet de virtuelle hendene mine noe fram og tilbake, og det virket aldri som jeg kunne greie å sitte helt i ro (selv om jeg gjorde det) - noe som enten betyr at enheten var dårlig kalibrert eller at sporingen av lyset ikke er så presis som vi skulle ønske.

Satt opp mot f.eks. de absurd presise kontrollerne til HTC Vive er forskjellen veldig merkbar, men på et merkelig sett og vis føltes det likevel som det hele fungerte greit likevel – kanskje mye fordi demoene vi prøvde ikke krevde finmotorikk.

Bygd bra

Ergonomisk er det også nesten best i klassen. Den er ikke like lett som Oculus Rift å dra over hodet (og mangler de innebygde høretelefonene), men det følger samme prinsipp som å skulle dra på seg et pannebånd – stikk hodet inn i maska, dra bakenden over hodet. Ferdig.

Den sitter godt, og synsfeltet er omtrent det samme som på de andre headsettene (om ikke identisk). Muligheten for å stille på linsene (IPD, distansen mellom øynene dine) er vekk, men selv uten denne finjusteringen virket bildet overraskende skarpt.

Du har også mulighet til å stramme den godt etterpå med et hjul bak på hodet, noe begge de andre mangler, i tillegg til å kunne justere selve greia du kikker inn i med en egen knapp. Denne knappen gjør at du kan dra hele «huset» vekk fra fjeset uten å måtte ta av deg headsettet, og funker både som komfortinnstilling, luftepause og «jeg trenger å kikke rundt meg»-funksjon.

Jeg vil også legge til at det er absolutt null og niks av lysforurensing når du har på deg maska. Oculus Rift er bortimot helt elendig her, der du ser rett ut i rommet ditt gjennom neseregionen, og selv HTC Vive slipper noe lys inn. Her var det helt mørkt, noe som igjen hjelper på innlevelsen.

Vi kommer tilbake med en skikkelig anmeldelse om ikke lenge, men førsteinntrykket er et godt et. Det virker som om også Sony har løst VR-hardwaren bra, og da er det med spillene kampen om VR-brunstige kunder skal kjempes.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3