Vi har prøvekjørt «Gran Turismo Sport»-betaen

Polyphony har noe godt på gang her, men må også fikse viktige deler.

26. mai 2017 09:39

(PressFire.no): Har man en forkjærlighet for «Gran Turismo» er man nå blitt godt vant med å smøre seg med tålmodighet. Det er drøye tre og et halvt år siden vi sist fikk servert et spill i serien.  

Som at på til kom ut på PlayStation 3 - på tross av at fireren allerede hadde kommet ut.

Fraløpt av tiden?

Det har egentlig vært symptomatisk for serien i mange år. Mens «Forza»- folket stadig har fått nye - og som regel gode titler å leke seg med, har «Gran Turismo»-fansen måttet sitte rolig og vente på sidelinjen. 

Allerede i fjor sommer fikk min kollega Kjetil Aakvik Gogstad teste «Gran Turismo Sport» på et presseevent i London. Han rapporterte om en litt stivbent og klinisk kjørefølelse.

Og det er akkurat derfor at undertegnede gikk over til «Forza»-serien for mange år siden. Å ha et perverst antall biler og flott grafikk holder ikke lenger. Konkurransen i det mer simulatororienterte bilspillmarkedet er knallhard, og derfor må kjørefølelsen sitte ordentlig.  

Nye dekk

De siste par ukene har «Gran Turismo Sport» vært gjennom en lukket betatest, og selv om du helt klart kjenner igjen serien, er det godt å kunne konstatere at dette kan bli bra greier.

Beta-klienten fikk faktisk en ni gigabyte stor oppdatering rett før vi i Europa fikk slippe til. Deriblant var det gjort forbedringer på fysikken. 

Den største forskjellen jeg merket meg var at veigrepet nå føles mer troverdig. Der dekkene før føltes litt «vannete» og uten bakkekontakt, kjenner man nå virkelig underlaget. Dette kan gi dramatiske utslag på hvordan du behandler bilen, og jeg må innrømme at det er en stund siden det føltes såpass fryktinngytende å kjøre en Ferrari 458 på nordsløyfa på Ringen.

Smaksprøver

Siden dette var en beta-test, og det faktum at spillet ikke har fått noen lanseringsdato ennå, fikk vi kun teste en brøkdel. I starten fikk vi utlevert tre biler, og ved å kjøre en viss distanse per dag, kunne vi få en ny bil i gave.

Det er godt mulig at vi fikk prøve de bilene som har fått best omsorg hos utviklerne, men jeg følte godt forskjellen på de jeg kjørte. Selv om de tilhørte samme klasse.

Grafikken er også veldig pen, men god grafikk er vi bilspillere ganske så bortskjemt med, så det hadde jeg forventet. I hvert fall av «Gran Turismo».

Jeg savner imidlertid fremdeles motorlyd med litt «tyngde», og dekkrøyk er nærmest fraværende, noe jeg håper de vil fikse på i tiden fremover.

Det sagt har sladdelyden blitt ny. Takk og lov. Kanskje ikke det heftigste jeg har hørt, men mye bedre enn den stakkato plastlyden som har fulgt med siden starten.

Racing på ekte

Dette neste kapittelet har sitt fokus på flerspiller og e-sport. Såpass fokus faktisk, at man kan få egen lisens gjennom det internasjonale motorsportforbundet (FIA).

Det skal i hovedsak arrangeres to mesterskap: Ett der man kjører for en valgt bilprodusent, og ett der man skal forsvare hjemlandet. Dette virker unektelig spennende.

Under beta-testingen deltok vi i forhåndsoppsatte løp som ble arrangert til gitte klokkeslett. Det er ikke til å stikke under en stol at man da føler litt ekstra på alvoret. 

God sportsånd

Det er kjent at det skal komme en eller annen form for skademodell i spillet. Den så ikke jeg noe til nå, men det er også lagt inn en annen metode for å straffe dem som kjører stygt.

I tillegg til å bli belønnet for kjøreferdigheter, blir du nemlig også rangert for god sportsånd - noe som også ser ut til å følge profilen din i videre løp.

Krasjer du, kjører utfor banen, eller prøver å kutte svinger, kan alle som er med i løpet se hvor dårlig sjåfør du er.

Men så problemet - krasjer noen borti deg, vil det også gå ut over rangeringen din. Jeg håper dette blir flikket på før spillet treffer butikkhyllene.

Passer med håndkontroller

Etter å ha kjørt en god mengde løp der jeg fikk teste en håndfull biler og baner, er jeg positivt innstilt. Som jeg nevnte tidligere er konkurransen om bilspillernes gunst veldig sterk om dagen.

Spillet er ikke helt der oppe ved «Asetto Corsa» og «Project Cars» hva realisme angår, men byr på en troverdig kjøreopplevelse som fint kan trakteres med en håndkontroller av folk som har noen digitale mil i loggboka.

Det skal bli spennende å se hvordan konkurransen blir mot erkerivalen «Forza», som mest sannsynlig vil komme i sin syvende utgave i løpet av året.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3