(PressFire.no): Det er snart en uke siden Sonys prestisjefulle bilspill, «Driveclub», ble lansert til PlayStation 4.
Her er onlineaspektet satt i førersetet: sammen med PSN-venner deltar du i løp og utfordringer, slår bestetider og krabber opp stigen – og belønnes med poeng og felles biler for prestasjonene til klubben din.
Alt dette kobles sammen online. Uten servere som har fungert, er spillet kraftig ribbet. En karrieremodus (offline), uten krydderet og utfordringene som hele tida mates fram og tilbake fra spillet og Sony-serverne, har vært det mange har blitt møtt med den siste uka.
Les også: Vår anmeldelse av «Driveclub».
Serverne har nemlig slitt helt siden slippet. Utviklerne har brukt mye tid på å beklage og forklare at det jobbes på spreng.
I går gikk de ut med en melding og sa de håper på bedring i løpet av tirsdagen (14. oktober).
– Den neste serveroppdateringen skjer i løpet av 24 timer, og det betyr at vi kan skru på flere av onlinetjenestene – slik at du kan spille mer av «Driveclub» online, fortalte Evolution Studios på sin Facebook-side i går, mandag.
De sa samtidig at flere og flere spillere nå kan spille online, og holde seg påkoblet.
–Etter lanseringen valgte utviklerne å på ubestemt tid holde tilbake «gratisversjonen» av «Driveclub», kalt «PlayStation Plus Edition», samt My Driveclub app-en, for å unngå å korke til serverne ytterligere.
Spillregissør Paul Rustchynsky har svart på en rekke spørsmål de siste dagene. Flere lurer på om Sony og Evolution Studios egentlig har fått testet godt nok?
– Vi gjorde ytelsestester før lansering, og hadde tiltro til serverne da, skriver han i en Twitter-melding.
I en annen melding skriver han at det ikke handler om tilgangen på mange nok servere, eller kvaliteten på disse, men rett og slett kan skrives tilbake til en feil i selve serverkoden.
Beklagelser og forsikringer om at Evolution jobber på spreng er kanskje ikke nok for de som har kjøpt «Driveclub» tidlig, og nå føler seg skuffa. På spørsmål om det kan være aktuelt å kompensere for serverproblematikken, er ikke spillregissøren avvisende.
– Vi vurderer alle våre muligheter akkurat nå, svarer Rustchynsky.
Evolution Studios har definitivt ikke hatt flaks i unnfangelsen av sine siste storspill. De sto bak «Motorstorm Apocalypse» i 2011, det tredje i denne serien til PlayStation 3.
Det kom ut omtrent samtidig med at en av de verste naturkatastrofene fra de siste tiåra rammet Japan.
«Motorstorm»-spillet var også lagt til en spillverden som revner i møtet med naturkreftene. Sony ble selv hardt rammet av ødeleggelsene – selskapet hadde noe av sin virksomhet i disse områdene.
Markedsføring myntet på «Apocalypse» ble trukket, og spillet utsatt i en rekke land.
– Jeg var redd dette ville bety slutten for Evolution. Racingspill har opplevd en tøff periode, selv uten ekstraordinære omstendigheter som det vi gikk igjennom, fortalte Evolution-studiosjef Matt Southern i et Eurogamer-intervju noen måneder senere.
Southern fortalte at Sony i stedet ga Evolution en ny sjanse. Deres første etter «Apocalypse» ble «Motorstorm RC», småbilene i nytt perspektiv utgitt til PS3 og Vita. «Driveclub» var deres første, store etter «Apocalypse».