STOCKHOLM (PressFire.no): Med håret flagrende i vinden kjører du og bestekompisene inn i solnedgangen i en kabriolet.
Det høres kanskje ut som en scene fra «Thelma & Louise», men denne gangen er det snakk om en guttetur.
I «Final Fantasy XV» er det som om du har våknet opp der nevnte film sluttet. Dere har krasjet bilen, er blakkere enn kirkerotter, og strandet midt ute i ødemarka.
Sjenert prinsekriger
På et hotell i Stockholm blir jeg invitert inn til en times lang demonstasjon av det neste «Final Fantasy»-spillet i hovedserien, som nå har klart å telle seg opp til femten.
Jeg skal få spille prinsegutten Noctis, en litt taus fyr med småmagiske evner. Han kan teleportere seg selv frem, enten for å angripe eller for å komme seg unna, og flykter gjerne til høyere grunn.
Røverbande-looken
Som vanlig er det tre personer til i laget du har med deg. Hver og en har de sin utpregede, typiske personlighet.
Selv før du ser dem i aksjon er det lett å gjette seg til hvilke ferdigheter disse har: den hardhause muskelbunten er naturligvis der for å beskytte resten, mens han der spirrevippen, som knapt klarer stå stille, holder seg på litt avstand og hopper rundt for å skyte motstanderne.
De fire ser ut som en riktig røverbande sammen, ikledd svart lær og noen pent plasserte nagler, til tross for hovedpersonens adle bakgrunn.
De klapper hverandre på ryggen, småmobber hverandre når de går ned for telling og kjekler litt i blant. Man får heller følelsen av dette er en vennegjeng på guttetur enn en episk reise.
Live-action kamper
Jeg skal være ærlig, jeg er ingen stor konsollkriger. Jeg er mye mer komfortabel med tastatur og mus. Så når jeg blir kastet inn i kampspill med en PlayStation 4-kontroller jeg knapt nok har holdt i før, er det mye knoting før jeg føler jeg får orden på sysakene.
I «Final Fantasy XV» får man gå igjennom en oppvarmingssekvens med alt du behøver å vite om hvordan du styrer gubben din – og det er en del å holde styr på helt fra begynnelsen av.
For nymmer femten i serien er mer et slags actionspill – og det går fort i svingene. Typisk for sjangeren ser man visse tegn fra motstanderen at denne er på vei til å angripe, og man kan dermed bruke muligheten til å hoppe unna eller parere.
Strategisk våpenbruk
Det er også en hel del forskjellige måter å kjempe på. Man kan sette inn forskjellige våpen med ulike egenskaper i et system som lar deg bruke disse våpnene i visse elementer av kampene. For eksempel kan du sette en lanse, som gjør mye skade rett fremover, inn under parering. Eller et kraftig tohåndssverd for å ta siste slaget.
I tillegg må man tenke på hvilke våpen som bruker opp energi, og hvilke som fungerer som restitusjon. Du kan ikke konstant svinge et tohåndssverd, ettersom dette krever energi. Du kan derimot få tilbake både energi og helse ved å gjemme deg.
Våpnene kan imidlertid byttes på, også mens kampene pågår. Så om noe ikke fungerer bra, finnes det rom for å forbedre dette uten å dø først.
Juvenilt
Jeg må ærlig innrømme at som en 28 år gammel kvinne føler jeg meg ikke helt innenfor målgruppen ut ifra hva jeg ser i denne demonstrasjonen, noe som er trist da «Final Fantasy» bruker å ha en viss bredde. I stedet sitter jeg igjen med en følelse av at spillet er laget for en yngre målgruppe.
Men ettersom lite av denne demoen faktisk viste oss noe av historien, men mer teknikken bak, er det fortsatt alt for tidlig å være for bastant.
Men underholdende er det likevel, på samme måte som jeg gjerne enkelte dager kans ette pris på TLC-dokumentarer; særlig intellektuelt stimulerende er det ikke, men det dreper effektivt dødtid.
Naturlige hendelser
Mens du utforsker denne åpne verdenen skjer det saker. En spesiell type fiender, som oppstår idet du går inn i et visst område, eller oppdragsgivende spor og saker som ligger rundt på marken. Ingen nyvinning akkurat, men det føles ikke veldig påtvunget – det bare skjer naturlig at du snubler inn på disse sideoppdragene.
Når jeg tar opp kartet og ser etter nye mål å gå etter, ser jeg en markering som nevner alle «Final Fantasy»-elskeres favorittdyr: Chocobos.
Det er da jeg får beskjed om at spilletiden min er over, og det er på tide for meg å evakuere hotellrommet og gjøre plass til nestemann, helt uten å ha fått møtt dette yndlingsfjærkreet.
«Final Fantasy XV» har enda ikke fått noen slippdato. Men demonstrasjonen, som har fått navn «Final Fantasy XV Duscae» kommer derimot til å slippes 20 mars. Demoen kommer ut i forbindelse med spillet «Final Fantasy Type-0 HD», som slippes til PlayStation 4.
NB! PressFire betalte selv for reise til dette arrangementet i Stockholm.