(PressFire.no): Det er uvant kost at en spillregissør snakker åpent ut om press fra utgiveren, og utilslørt påtrykk om sensur.
Dette kom i stand da Warner Bros. selv hadde studert innholdet i nye «Batman: Arkham Knight», og skjønte at en høy aldersmerking trolig ville snevre inn kundegruppa vesentlig.
Nå har vi sett detaljene rundt hvorfor aldersmerkingsorganet ESRB i USA valgte strenge «M» (mature) som passende, til det tredje og siste «Arkham»-spillet fra Rocksteady Studios.
Hvorfor høyere aldersgrense?
«Arkham Knight» er det første flaggermusspillet fra Rocksteady som får en «M»-merking. Før har «T» (teen) vært tilstrekkelig i USA. Warner Bros.-topper sendte en epost til spillregissør Sefton Hill og varslet om «utfordringer» ved spillet hans – før ESRB skulle evaluere og bestemme seg for en aldersgrense, forklarte Hill nylig.
NB! Her kommer noen detaljer du kanskje ikke vil lese om, før du selv spiller neste «Batman». Betrakt derfor dette som en klokkeklar spoiler-advarsel.
I begrunnelsen til ESRB (via Reddit) kommer det fram at det utypisk for et «Batman»-spill åpnes for muligheten «til å skyte ubevæpna figurer og gisler». Det går ikke fram om dette er noe du opplever i rollen som Batman, eller en annen figur du på et tidspunkt styrer.
Avhør til besvær
I «Arkham Knight» introduseres kjøretøy, og da i første rekke muligheten til å bruke den ikoniske batmobilen. ESRB forteller videre at slike tunge kjøretøy – med våpen og raketter som ekstrautstyr – brukes for å meie ned folk (fiender).
I én sekvens brukes et slikt kjøretøy i en «torturaktig sekvens».
Hvorvidt ESRB blander sammen avhøringsscener og døper slike «tortur» gjenstår å se, men det beskrives ytterligere en slik handling i «Arkham Knight» der en person «tortureres» mens vedkommende ligger på et blodig operasjonsbord.
I løpet av spillets gang kan du velge å drepe ubevæpna figurer «og et gissel».
–Historien vi ønsker å fortelle
Spillregissør Sefton Hill forklarte i et IGN-intervju i forrige måned at Rocksteady til denne tredjeakten sin ikke bevisst har gått inn for å skape kontroverser.
– Vi skrev ikke historien eller lagde spillet med aldersmerkinga i bakhodet. Vi gjorde heller ikke det med de to første spillene. Dette er den historien vi ønsker å fortelle.
– I denne sisteakten av trilogien jobber alle skurkene i Gotham sammen for å ødelegge Batman. Derfor er det uunngåelig at stygge saker vil skje. Men det betyr ikke at vi har endret innfallsvinkelen, sa Hill til IGN.
– Vi ville servere en verdig slutt, uten kompromisser, og dette tar oss med til noen mørke steder.
– Tematisk er dette mer modent til en viss grad. På samme tid er det balansert, slik det alltid har vært [i «Arkham»-spillene].
Warner ga seg
Da Warner kom på banen og foreslo et møte eller en prat for å diskutere noen «problematiske scener», fryktet Hill det verste – at han skulle bli tvunget til å fjerne scener fra spillet etter slikt press fra utgiveren.
Warner Bros. eier i tillegg Rocksteady-spillstudioet, og har dermed potensielt mer makt enn kun som en tradisjonell utgiver.
– Jeg klikka, for løsningen var å droppe disse scenene, fortalte Hill til IGN.
– Men dette er nøkkelscener! Vi kunne ikke kutte disse. Jeg fikk eposten. Jeg ble sprø. Jeg trodde dette ville ødelegge spillet, alt som gjør meg lidenskapelig.
– Jeg begynte å forberede meg på en stor krangel, og sov ikke særlig mye.
Enden på visa var at Warner bøyde av, og Rocksteady-regissøren slapp angivelig dermed å droppe noen av disse «problematiske» scenene i «Arkham Knight».
Spillet lanseres 2. juni til PlayStation 4, Xbox One og pc.