– Det verste som kan skje, er at en feil blir forsidebildet over hele Internett

13. mai 2015 11:02
«Unity» fikk ufrivillig et skrekk-preg.

(PressFire.no): Fjoråret var det røffeste på lenge for den franske spillgiganten Ubisoft.

De gikk tidlig ut og forskutterte at deres flaggskipserie – «Assassin’s Creed» – endelig var klar for å omfavne nye konsoller med overbevisning, etter en myk start med «Black Flag». De hadde brukt tre år på å kunne treffe planken, sa de, og teknologien var skreddersydd PlayStation 4 og Xbox One.

«Assassin’s Creed Unity» fikk på ingen måte noen overbevisende debut i fjor høst.

For mange ble dette spillet synonymt med flådde, franske fjes – et bilde som ble stående igjen som et slags ufrivillig «Unity»-symbol.

Og Ubisoft tapte definitivt ansikt etter denne lanseringen.

Kritikken stakk utviklerne
rett i hjertet.
Kritikken stakk utviklerne
rett i hjertet.

Sårende

I forbindelse med gårsdagens avsløring av det neste «Assassin’s Creed»-spillet, kalt «Syndicate», grep noen av Ubisoft-spillutviklerne muligheten til å fortelle hva de egentlig føler om «Unity» og alt bråket som oppsto i etterkant.

Hvordan det var å stå ansvarlige for et spill som i ukesvis ble gjort narr av. Omdiskutert – med negativt fortegn.

Ubisoft valgte å slippe et spill som utvilsomt ikke var av den standarden kundene forventet.

Det er som å være den ungen som får høre at du er tjukk og stygg. Det sårer. Det stikker litt i hjertet, forteller en av Ubisoft-spillskaperne i filmen du kan se nederst i denne saken.

– Det verste som kan skje, er at en feil i spillet blir forsidebildet over hele Internett, forteller en annen utvikler, og sikter til de fjesløse.

– Har lært av feilene, forsikrer Ubisoft.

Vi tok et steg tilbake

Ubisoft innrømmet tidlig at «Unity» ikke var i en tilstand de kunne si seg fornøyd med. Det skulle bare mangle. De gikk ut med jevnlige oppdateringer på bloggen sin, og ga i tillegg alle «Unity»-kundene et bonusspill som plaster på såret.

– Den generelle kvaliteten på spillet var dessverre svekket av feil og uventede tekniske problemer, fortalte Yannis Mallet fra Ubisoft et par uker etter «Unity»-slippet.

– Jeg ønsker oppriktig å beklage på vegne av Ubisoft og hele «Assassin’s Creed»-teamet.

«Assassin's Creed Syndicate»
drar til London.

I forbindelse med avsløringen av «Assassin’s Creed Syndicate», bedyrer flere av spillseriens nøkkelpersoner at de har lært av feilene som ble gjort til «Unity».

– Vi tok et steg tilbake, og måtte selvsagt innrømme feilene.

– Spillerne er vårt publikum. Men vi er også spillere. Vi ønsker at spillet skal bli en best mulig opplevelse, forsikrer Ubisoft-folka i videoen.

– Fokuserer på en best mulig
enspilleropplevelse.

Dropper onlineinnhold

Ubisoft gjorde et utradisjonelt grep da de i går hadde premiere på de første bildene fra «Syndicate». I stedet for å slippe en filmatisk trailer og en rosemalt pressemelding, gikk de grundig igjennom bakgrunnen for historien og tidsepoken, forklarte og viste flere lengre segment fra «Syndicate».

Tonen og PR-pushet var neddempet, nesten kameratslig.

Kanskje i et forsøk på å opparbeide tillit som kanskje forsvant på samme vis som fjesene til enkelte av «Unity»-spillfigurene i fjor?

Yves Guillemot. (Foto: PressFire.no).

Ubisoft har denne gang valgt å droppe flerspillerinnhold og onlinemoduser til det neste «Assassin’s Creed»-spillet.

Yves Guillemot, Ubisoft-direktøren, ble spurt ut om dette av investorene i går, i forbindelse med at det ble kjent at «Syndicate» ikke får noe onlineinnhold.

– Vi ønsker å bruke all tiden vår på å sikre at enspilleropplevelsen blir fantastisk, fortalte Guillemot ifølge Polygon.

«Assassin’s Creed Syndicate» lanseres 23. oktober, til PlayStation 4 og Xbox One. Pc får også, men det er foreløpig ikke annonsert når det skjer.

(Videoen er fra Ubisoft og IGN):

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3