(PressFire.no): I kjølvannet av Xbox One-lanseringen i forrige uke, har flere oppdaget de «nye» forretningsmodellene pakket inn i ulike lanseringsspill.
Disse er fra før godt kjent, særlig hos pc- og mobilspillere. Nå har også konsollene for alvor omfavnet mikrotransaksjoner eller «gratis»-varianter.
Xbox One-utgivelsene «Ryse», «Killer Instinct» og bilsimulatoren «Forza Motorsport 5» har imidlertid valgt hver sin vei for å tjene en slant ekstra.
I «Ryse» sitt tilfelle er mikrotransaksjonene mindre påtrengende og nødvendige. Du kan opparbeide deg erfaringspoeng og investere dem i ekstrainnhold - eller ta snarveien via lommeboka, om du ikke vil vente og betale for dette.
«Killer Instinct» gir deg én av spillfigurene gratis. Du kan altså kose deg med slåssespillet om du er fornøyd med det – eller betale for å låse opp flere slåsskjemper og mer innhold.
«Forza 5» har høstet en del kritikk for å ha halvert utvalget av biler sammenlignet med «Forza 4». Her kan du tjene erfaringspoeng gjennom en lang karriere for å låse opp de tøffeste bilene eller betale flere hundre kroner for å raskt skaffe en Lotus E21, for eksempel.
- Vi lærer fortsatt, sier spillsjefen i Microsoft når han blir spurt om disse tre modellene i et intervju med Kotaku.
- Vi ønsker å lære og forsikre oss om at vi lager spillet og analysene slik at vi kan se hva kundene – spillerne – liker eller ikke. Gitt at kjøpsvaner gjenspeiler hva folk vil ha. Slik kan vi gi spillerne en bedre opplevelse, forteller Phil Spencer.
Microsoft er ikke alene om å utforske nytt terreng. Nintendos Wii U har free-to-play-spillet «Tank! Tank! Tank!», i tillegg til at nye «Wii Sports» kan testes gratis i 24 timer før du må kjøpe mer tid. Enkeltgrener kan handles for en fast sum.
Også PlayStation 4-spill eksperimenterer med både free-to-play-titler og påbygging i bytte mot penger.
«Warframe» er på vei til Sony-konsollen, et samarbeidsbasert actionspill som fra før er sluppet til pc.
«Pay to win» eller «free to play»? Det å handle seg mer innhold vekker ofte skepsis blant spillerne. Det oppfattes ofte rettferdig at de som ønsker kan kjøpe seg litt bredde, men det blir kjapt bråk om det er mulig å kjøpe seg fordeler.
«Dota 2» er et aktuelt eksempel på et spill der du bare kan kjøpe deg kosmetiske endringer, og ingen kan dra spillemessig nytte av mikrotransaksjonene.
Spillsjefen i Microsoft er klar over noe av skepsisen:
- Det er lett å si noe sånt som «jeg vil aldri tillate noen å kjøpe seg seier.», men det har blitt en banal ting å si. Jeg mener, jeg har makta til å legge oss på en linje der vi ikke ønsker en situasjon som «betal fem dollar, få 1000 achievements» eller noe så teit. Jeg kjemper alltid mot den slags.
- I realiteten er dette heller ikke noe spillerne vil ha. De ønsker seg vanligvis bredere muligheter til å tilpasse spillet eller å åpne for flere måter å spille på, sier Spencer.
Også Dan Greenawalt, ansvarlig for «Forza Motorsport 5», har nylig innrømmet at de følger nøye med på tilbakemeldingene nå i kjølvannet av lanseringen.
I likhet med med konkurrenten «Gran Turismo 6» går det langt i å tilby deg garasjefyll for ekte penger, ikke bare valuta du sparer i løpet av en racing-karriere.
I motsetning til tidligere «Forza»-spill, får du ikke nye biler i belønning om du gjør sakene bra bak rattet. Nye biler må enten kjøpes for spillpenger eller hard valuta.
- Dette er fortsatt faktaene: racing, ferdighet og strategi er motoren i [spill ]økonomien. Selvsagt vil vi fortsette å følge økonomien via tilbakemeldinger fra kunder, i tillegg til data vi kan hente ut fra spillet. Og vi har muligheten til å gjøre noen endringer om det skulle være nødvendig, konkluderer Dan Greenawalt til Shacknews.
Han peker videre på at det er flere spillere i «Forza 5» som allerede tjener store summer gjennom å skru ned vanskelighetsgraden, velge de tøffeste datastyrte motstanderne eller holde seg til favorittbilmerket.
- Noen biler er mer kostbare enn andre, og det gjør dem bare mer sjeldne, svarer Turn 10-sjefen når han blir spurt hva slags forventninger han tror møter en «Forza 5»-spiller som ikke har lyst til å bruke ekstra penger på bilkjøp.