(PressFire.no): Folka bak bilspillet «Forza Motorsport 5» har hele veien tatt temperaturen på sine mest lojale fans etter lanseringen til Xbox One, hevder utviklerne.
Det har vært mye støy og mange negative tilbakemeldinger knyttet til innbakte mikrotransaksjoner, langt færre biler enn før og følelsen av at mange viktige baner er tatt bort fra spillet.
Nå svarer Turn 10-sjef Dan Greenawalt på noe av kritikken. Samtidig avslører han nye strakstiltak ment å justere økonomien og gjøre opplevelsen bedre.
Turn 10 har nå bestemt seg for å redusere bilprisene med 45 prosent. I neste uke utvides bilspillet i tillegg med to nye flerspillermodi: Drag Racing og Tag, skriver IGN.
Dan Greenawalt skylder på at data de samlet inn, og baserte «Forza 5» på, stammer fra måten forgjengeren ble spilt på. Dette kan ha gitt dem et feilaktig inntrykk, påstår han.
- Vi har mange spillere som er helt nye til serien. Det er en del av de feilslåtte antagelsene våre – mange spiller ikke på samme måte som i «Forza 4». Vi kommer til å bruke dette til å eksperimentere, justere økonomien, balansere innholdet.
- Mitt største håp er at vi kan klare å vinne tilbake tilliten. Vi gjorde ikke dette av noen annen grunn enn å få folk begeistret over biler og spill. Vi kommer til å gjøre de endringene som må til, sier Greenawalt i et omfattende Eurogamer-intervju.
Et annet ømt tema har vært det beskjedne antallet baner i «Forza Motorsport 5». Nürburgring er for eksempel ikke med denne gangen. Det er kun 14 baner fra start av, men Greenawalt hinter kraftig om at det blir påfyll:
- Vi har planer om å oppdatere spillet og gjøre endringer som kommer til å glede våre fans. Men alle banene måtte bygges på ny – enten 100 prosent eller oppdateres grundig. Den banen vi lagde på kortest tid, brukte vi ni måneder på, sier han for å illustrere hvor mye jobb som ligger bak.
- Det er litt rart, for til Xbox 360 var den større historien i media sentrert rundt hvordan spillselskaper skal kunne overleve – fordi den nye generasjonen er så kostbar å lage innhold til. Det er ikke lenger samme historien i media. Nå er vi inne i en ny generasjon.
- Vi er nå på Blu-ray og vi fyller opp diskene. Og, disse banene – ikke bare tar det ni måneder å lage dem, noe som betyr masse tid og penger, men de tar også opp mye plass. Motivet til media er rundt den free-to-play-biten, men det er så mange historier rundt omkring …
- Jeg ble trist da jeg så folks reaksjoner, at de synes dette spillet virker for slankt. Da jeg så på «Forza 2», og alle de tidligere lanseringsspillene, var jeg så stolt over hva vi hadde klart. Jeg har aldri følt meg så frakoblet fanbasen min. Det var et virkelig trist øyeblikk for meg, sier Greenawalt.
Turn 10 har hatt tradisjon for å sope inn toppkarakterer for sine «Forza»-spill. Mottakelsen av det seneste bidraget i serien har vært mer blandet.
- Hva syns du om den første responsen, og de tidlige anmeldelsene, spør Eurogamer.
- Jeg må være ærlig. Folka våre legger mye stolthet i det som får spillerne våre til å lyse opp, dette samfunnet er hjertet i hva vi holder på med. Så det har vært skuffende. Jeg er ikke skuffa over folka, de føler jo det de gjør. Jeg er mer skuffa over meg selv, og at jeg har lokket fram en slik reaksjon.
- Det mest parodiske, syns jeg, er hvordan folk har misforstått våre intensjoner. Spillsamfunnet er det viktigste for oss. Det at folk sier vi har endret økonomien for en bestemt grunn, erstattet et element for en annen grunn – jeg skjønner det. Folk begynner å tro på det de vil, men jeg vet at det ikke har vært prosessen vi gikk gjennom før vi tok avgjørelsene vi gjorde, sier Greenawalt.
Mange har reagert på at det er slutt på bilpremier etter hvert som du gjør sakene bra bak rattet.
Til «Forza 4» ble det også slutt på auksjonshuset, der spillere seg i mellom kunne kjøpe og selge biler, og muligheten til å kjøpe biler for mikrotransaksjoner ble introdusert.
Flere av de nye fullprisspillene til PS4 eller Xbox One støtter påfyll lik det vi kjenner fra gratistitler til mobil. Pengemaset er mer fremtredende i «Forza 5», selv om Turn 10 nå altså tar grep allerede i neste uke og balanserer spilløkonomien.
- Ærlig talt, ser du på free-to-play-spill har de vanligvis noe som heter betalingsmur, der eneste vei rundt er å betale. Det er ikke det samme vi implementerte i «Forza 4» og det var heller ikke målet vårt til «Forza 5». Vi har ikke betalingsmur. Vi har akselerasjon (dobler XP-poengene – journ. merk.), den var basert på tilbakemeldinger vi fikk fra «Forza 4»-spillere.
Han avfeier samtidig at det økte fokuset på nye betalingsmodeller i bilspillet er resultat av påtrykk fra Microsoft-ledelsen.
- For å være ærlig så tillegger folk uheldigvis altfor mye kommunikasjon til denne organisasjonen.
- Sannheten er at selv om jeg er en Microsoft-ansatt, er Turn 10 noe eget, vi har vår egen kultur og arbeider for at produktene våre skal ha det samme.