DICE-sjefen om «Battlefield 4»-problemene:

– Vi ble selv litt overrasket.

11. juni 2014 22:29

(PressFire.no): Svenske DICE har stort sett trippet rundt de verste minefeltene som spillstudio de siste åra.

Folk har selvsagt reagert med kommentarfeltsinne hvis en «Battlefield»-beta gikk treigt eller var ustabil.

Da dette spillstudioet  i Electronic Arts' prestisjegjeng  skulle lansere «Battlefield 4» på to generasjoner Xbox- og PlayStation-maskiner, i tillegg til pc, ble det langt mer bråk.

– 

Siktet veldig, veldig høyt

Vi er fullt klar over at det var mange som hadde problemer med «Battlefield 4» i forbindelse med slippet, og det er jo derfor vi også har jobbet så hardt med å ta hånd om produktet, forteller Karl-Magnus Troedsson oss på E3-spillmessa i Los Angeles.
 
I videointervjuet du kan se i denne saken, forklarer studiosjefen at alle gruppene av DICE har bidratt. I desember sa disse utviklerne at de satte andre prosjekter på pause for å reparere prestisjespillet.

Svensken tilbakeviser imidlertid at DICE ikke var helt forberedt på å hoppe inn i spillfremtiden, med utvikling både til PlayStation 4 og Xbox One samtidig som disse to konsollene var ferske.

– Vi siktet veldig, veldig høyt med «BF4». Det var de nye plattformene, Xbox One og PlayStation 4. Vi introduserte nye elementer, som at du kan spille på din iPad eller Android-dings.

– Burde vi hatt en mer stabil lansering? Ja, det skulle jeg absolutt ønske at vi hadde hatt. Men det vi gjør nå er å ta hånd om produktet, sier Troedsson til PressFire.

– Kom lanseringen litt for tidlig?

Nei, det syns jeg ikke. Vi var fastlåste på datoen, og trodde vi kunne treffe den. Vi ble selv litt overrasket over ustabiliteten i spillet, innrømmer Troedsson.

En kostbar erfaring?

Han forteller oss ikke hva alt etterarbeidet med «Battlefield 4» har hatt å si for utviklingen av helt nye spill.

DICE er jo involvert i både «Mirror's Edge 2» og et nytt «Star Wars: Battlefront»  i tillegg til at Troedsson og noen av hans svenske kolleger helt sikkert også har overoppsynet med nyannonserte «Battlefield Hardline», som Visceral Games lager.

De to førstnevnte ble vist under EA sin pressekonferanse på E3 denne uka, men har foreløpig ikke fått konkrete slippdatoer.

Når det gjelder «Hardline» er det klart at det blir et oktober-spill.

I Los Angeles for PressFire: Mikael Harstad Groven (reporter) og Torbjørn Brænde Kvenseth (foto/redigering).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3