LONDON (PressFire.no): I høst åpner «FIFA 16» for første gang for kvinnefotballen i verdens mest solgte sportsspillserie.
Annonseringen av tilveksten kom like i forkant av at VM for damer hadde avspark i Canada.
Norge er ikke med i «FIFA 16», men nettopp VM-deltagelsen nå i sommer kan gi det norske kvinnelaget innpass i det neste «FIFA»-spillet.
Mantraet for spillet, slagordet presentert i den første «FIFA 16»-traileren: dette er vårt spill også.
er med i «FIFA 16», sier EA.
er med i «FIFA 16», sier EA.
Begynte med et kvinnehode på mannskropp
Detaljene fra «FIFA 16»? Vi testa selvsagt også da vi var i London, før EA Sports tok med seg spillet videre til E3 i Los Angeles.
Det at EA ville begynne med å snakke om høstens fotballspill ved å fronte kvinnefotballen, er ikke tilfeldig.
Dette er tilskudd mange har spurt etter i årevis. Naturlig nok. Fotball er mer enn bare Messi og Ronaldo. Cirka halvparten av alle dataspillere er (selvsagt) jenter og damer, men det har hittil ikke vært reflektert i spillmenyer.
Nick Channon og Aaron McHardy presenterte det nye spillet i London, og selvsagt hadde de mer å vise og fortelle rundt hvordan de har jobbet for å kunne lage en kvinnedel i «FIFA 16».
12 landslag er med. Disse kan enten spilles i en egen (offline)del, eller utfordringer kvinnelag imellom online.
Først, et par opplysninger mange lurer på: Kvinner kan ikke spille kamp mot herrelag. EA Sports har lagd en egen skala for å måle fysikken og gjengi dette i «FIFA». En 89-rangert spiller i herrebiten av «FIFA 16», er altså ikke det samme som en kvinnelig 89-spiller.
– I forrige uke annonserte vi det jeg mener er et av de viktigste tilskuddene i serien, nemlig introduksjonen av kvinnelandslag, sier Channon.
– Hvorfor først nå, lurer mange? Vi har faktisk arbeidet med å få til dette lenge. Vi lagde en prototyp for noen år siden der vi satte et kvinnehode på en mannskropp. Da skjønte vi raskt at vi måtte arbeide mer for å få til dette skikkelig, og møtte noen utfordringer i spillet på den tiden av en teknisk art som ble hindre.
hos EA i Vancouver.
(Foto: EA Sports).
Den vanskelige «FIFA»-kroppsfasongen
Når «FIFA»-folka sitter foran skjermene sine og skal gjenskape flere tusen fotballspillere (16 000 i «FIFA 15»), har de enten en 3D-scan som utgangspunkt – eller må improvisere og gjenskape best mulig med det referansematerialet de har til rådighet.
EA Sports har etter hvert fått en ganske omfattende database med spillere de har fotografert og lagd 3D-modeller av. Før «FIFA 15» gjorde de denne jobben én gang til, for å få et enda bedre resultat på nye konsoller (PS4, Xbox One).
200 Premier League-stjerner var innom «fotoboksen» til EA Sports i fjor for å få fjesene foreviget.
Ansiktene er én ting. Kroppsfasonger på de digitale spillerne ute på «FIFA»-matta er noe annet. Her peker Nick Channon på den store utfordringen de fant, da de først begynte å lage kvinnelige spillere.
– En av de tøffeste utfordringene dreier seg om måten vi gjenskaper og skalerer kroppsfasonger i spillet. Vi hadde veldig begrensa teknologi.
– Vi kunne ikke skalere kroppene [godt nok] når det gjelder hofter, skuldre og legger. Alle de ulike kroppsdelene ble tidligere skalert på lineært vis.
(Foto: Tim Parker, Pa Photos/Scanpix).
Peter Crouch ser nå ut som Peter Crouch
Ikke bare stoppet det EA Sports i å introdusere kvinnefotball i «FIFA» før, men det gjorde også at de har slitt med å gjengi en spiller som Peter Crouch, forklarer Channon.
Grunnen? Hans fysiske attributter. Grafikkverktøyene til EA har hatt trøbbel med å takle Stoke-spissen.
– Som resultat av at vi nå har klart å få til skaleringa, har vi også fått til å lage en skikkelig Peter Crouch. Også Akinfenwa, da.
Denne utviklinga av teknologi begynte EA Sports å fokusere på for å kunne lage troverdige kvinnespillere. Dette har de fått til i «FIFA 16», hevder de.
– Nå er proporsjonene bevart. Vi klarer å få Crouch til å fremstå som både lang og tynn. Dette er altså noe som gagner alle aspektene ved «FIFA» – også den mannlige delen.
gitt EA Sports hodebry.
(Foto: «FIFA 15»).
Zlatan får penere hestehale
Til årets «FIFA»-spill sier EA Sports at de har fått muligheten til å gjengi kroppsfasongene som gjør at kvinnene ser ut som de gjør i virkeligheten. Eksperimentene fra prototypstadiet, med å plassere kvinnehoder på mannskropper, er for lengst historie.
I løpet av våre tre timer med «FIFA 16»-testing, fant vi ut at kvinnedelen av spillet er realistisk når det gjelder hvordan spillerne løper, skyter og ser ut.
Spillutviklerne fant etter hvert mer sofistikerte verktøy og bedre teknologi, sier EA-folka som forklarte.
– En annen ting vi måtte finne ut av, var å lage enda bedre hår i «FIFA»-spillene. Og endelig fikse hestehaler i spillet, sier Nick Channon.
– Før hadde også de mannlige spillerne [med hestehaler] dette problemet, selv om det ikke gjaldt så mange. Vi klarte ikke å animere hestehalene i gameplay-kameraet, fordi vi ikke taklet 60 bilder i sekundet. Så det var mye som måtte optimaliseres. Nå kan vi lage hårsimulasjonene i spillet, som gjør at for eksempel Zlatan Ibrahimovic har fått animert hår.
Igjen, «FIFA»-produsentene understreker at de tekniske nyvinningene de har gjort gjennom arbeidet med kvinnespillere, også gir noe tilbake til «herredelen» av «FIFA 16».
Nye animasjoner og nye hode-scanninger ble også gjort. Fra måten Channon prater om utfordringene ved å kunne introdusere kvinner i «FIFA»-spillene, er det tydelig at de har fokusert på at damene må se bra ut. Realistiske. Kanskje for å unngå at de får en bag full av kritikk for å ha gjort en for dårlig jobb, når først likestillinga også forplanter seg i et av verdens mest solgte spill.
For reaksjoner på introduksjonen av kvinnefotball i «FIFA 16», har det allerede vært.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire).
Hvorfor er ikke Norge med?
Denne jobben har tatt flere år, hevder EA. Det forklarer muligens også hvorfor det bare er 12 damelandslag som blir med i «FIFA 16».
Channon forteller at de valgte 12 lag basert på at de ville ha med «de beste lagene».
Det etterlater et åpenbart spørsmål: hvorfor er ikke Norge representert? Kvinnenes fotball-VM starter denne helga, og der er Norge rangert som det 11. beste (på FIFA-rankingen). Vi har tidligere vunnet ett VM-gull (1995), ett sølv (1991) og klarte to fjerdeplasser (1999 og 2007).
– Hvorfor mangler Norge?
Aaron McHardy, en av «FIFA 16»-produsentene, ser seg rundt i rommet og smiler.
– Hm. Er det nå jeg må spørre noen: hvor er nærmeste nødutgang? spøker han.
– Vi har prøvd å lage det mest mulig autentiske spillet vi klarer. Noen ganger koker det ned til et spørsmål om lisenser. Vi har en egen avdeling som jobber med å skaffe oss flest mulig og mest oppdaterte lisenser, og den mest utfyllende pakka med slike. Den jobben fortsetter. Hvorfor lag er med i spillet, og noen ikke er det, handler stort sett om lisenser.
– Nå som VM for damer arrangeres i Canada, så å si i bakhagen til EA Sports i Vancouver, er det mulighet for at dere vil invitere enda flere kvinnelandslag til dere for å få gjort 3D-scanninger og motion capture-arbeid?
McHardy setter opp en mine, uten å senke guarden eller miste PR-fjeset sitt, som indikerer at vi kanskje er inne på noe her.
– Det er veldig spennende å få kvinne-VM til Vancouver, ja visst er det dét. Det er en flott mulighet for oss til å få gjort flere hode-scanninger til spillet.
– Men, som jeg sa: det er ofte et spørsmål om lisenser. Da betyr det ikke så mye om spillerne befinner seg i vår egen bakhage, eller på andre siden av jorda, sier McHardy til PressFire.
«FIFA 16» lanseres 26. september (til PS3 PS4, Xbox One, pc). Det blir flere nyheter fra spillet fra EAs pressekonferanse på E3 15. juni, og direkte på PressFire.