LONDON (PressFire.no): «FIFA 16» får penere fjes – med mer dybde og skygger, og ikke minst; mer overbevisende hår.
En konsekvens av jobben de måtte gjøre for å gjenskape kvinnefotballen, hevder utviklerne.
Likevel, dette er ikke de viktigste nyhetene i spillet.
PressFire har hatt en første testdag med nye «FIFA». Spillet er ikke ferdig før i slutten av september, men dette er den samme versjonen av «FIFA 16» EA Sports skal eksponere tusener med under E3-spillmessa i Los Angeles denne uka.
Zlatan har fått bedre hår
At et nytt «FIFA» blir litt penere enn fjorårets, får noen nye detaljer spillskaperne insisterer på skal gjøre denne matta mer levende, er ting vi har hørt mange ganger før.
Etter overgangen fra PS3- og Xbox 360-generasjonen, fikk «FIFA 15» et lite utseendeløft. I år er det flere detaljer på plass: skumringen eller tåkediset over Santiago Bernabeu gir et nytt blikk på Real Madrids digitale lekegrind.
Endelig har også Zlatan fått lokkene sine skildret på mer korrekt vis.
Messi er jo posterboy for dette tungvekterspillet. Selv om EA har snakket om å forme spillet sitt etter den lille argentinerens fotballsko før, har det ikke føltes så lekende, levende og lekkert som det gjør i «FIFA 16».
Men det er en løsere snipp nå, det føles litt som aha-øyeblikket vi hadde med «Pro Evolution Soccer» på GamesCom i fjor.
Spesielt fra to konkrete eksempler fra denne spilltesten:
- Superpasningen fra en Arjen Robben, som overrasker og åpner hele forsvaret, med en spiss som lukter muligheten og finner seg rom gjennom smarte løp.
- Tilfeldigheter kan også gi mål: et blokkert skudd får en rar (men realistisk skru), og ender med scoring etter litt ping-pong på femmeteren.
Ikke bli liggende på banen og se dum ut
Slike øyeblikk som dette gjør meg glad. De viser også at «FIFA»-spillene i en del år har vært for låst og lukket til faste «korridorer» – de har sugd ut litt av spontaniteten, lekenhet og dynamiske situasjoner.
Én ting til, som bidrar til å løsne på snippen i «FIFA 16», er måten du nå kan sprette opp kjappere etter en takling. Hvor mange ganger har du ikke opplevd å sette inn en sklitakling, se spilleren gå ned i spagaten og blir liggende i full strekk i noen sekunder mens motstanderen danser rundt?
I det nye spillet har du altså sjansen til å sprette opp kjappere, og utfordre igjen.
De nevnte låste korridorene, de samme buene hver gang på alle innlegg og forutsigbarheten for hvor ballen vil lande, er et problem EA Sports nå har adressert. Pasningen kan nå spilles i rom og i steget for å prøve å bringe motstanderen i ubalanse. Dette er selvsagt ekstremt viktig i (ekte) fotball, men noe spillene opp igjennom åra har slitt med å formidle.
Nå åpnes det for at det blir mindre spill på fot, mer trøkk og forplikter også at medspillerne dine klarer å lese hva du prøver på.
Akkurat som med de lange innleggene: Slå inn kjappere for å lokke spissen din til å forsøke å bevege seg rundt eller i mellom to forsvarere – og møte ballen med knottene eller en skalle.
Messi er best, også uten ball
Messi har som nevnt vært mest tilstedeværende på «FIFA»-coveret de siste åra, men i år har argentineren også vært inne til noen timer i motion capture-studioet til EA i Vancouver, Canada. Her fikk de ballartisten til å leke, hoppe og danse med ballen – og noe av det de ønsket å forevige er de himmelske bevegelsene stort sett bare Messi får til med en ball.
Eller, uten ball.
For driblinger uten å berøre lærkula er en annen nyhet i «FIFA 16» (kalt «no touch dribbling»), og der er jo Messi den aller beste læremesteren.
De nye Messi-dribletriksa er som krydderet å betrakte. EA-utviklerne viste oss videoklipp – som de ofte gjør når de ruller ut første dose informasjon om et nytt «FIFA» – for å underbygge hvordan de henter inspirasjon fra ekte kamper og dytter inn i spillet.
Den fantastiske Bolasie-driblinga har de også kopiert i år. Yannick Bolasie, kantspilleren i Crystal Palace, disket opp med flere lekkerbiskener i løpet av fjorårets Premier League-sesong – og EA Sports har sørget for at du for eksempel kan gjenta samme ydmykelsen Tottenhams Christian Eriksen ble utsatt for da han møtte Palace sin nådeløse driblefant i fjor.
Se hovedpersonen selv vise fram sin «Bolasie 360 Flick» for Crystal Palace TV.
nestNyttig tilvekst for de beste «FIFA»-spillerne
Er du en ekstremt god «FIFA»-spiller? Ser på deg selv som nesten uovervinnelig, og mener bestemt du mestrer alle deler av banespillet og kan alt av triks?
Gratulerer! Men det finnes selvsagt også FIFA-spillere som ikke er så uærlige gode.
I år har EA introdusert noen nye, frekke driblemuligheter og måter du kan transportere ballen på – kjapt, og muligheten til å få det til med overraskelseselementet intakt.
Kanskje er det derfor EA i år har funnet plass til å introdusere en ny treningsmulighet. FIFA Trainer aktiviseres enkelt ved å trykke ned høyre analogstikke på en konsollspake. Ett trykk til, og denne skrus av igjen.
Her er tanken at selv de rutinerte trolig har noen triks de ikke vet om eller bruker ofte nok, og EA erkjenner også at det er mer intuitive måter å vise fram registeret på enn å sende deg ut på skill games på en tom bane, eller liste opp knappekombinasjoner i en tekstmeny.
Effektiv treningsøkt
FIFA Trainer er et smart tilskudd. Jeg tipper mange kommer til å kjenne at det plutselig blir avhengighetsdannende og helt essensielt å spille «FIFA» med denne påskrudd i en periode, helt til du opplever at fingertuppene dine plutselig begynner å bruke pekefinger mer aktivt – vekslende mellom skulderknappene.
Det er her du både finner akselerasjonsknappen, men også de nye og eksisterende dribletriksene.
Dette er måten raskest å ta skrittet opp fra å være en habil «FIFA»-spiller til å bli best/bedre.
FIFA Trainer skalerer dynamisk. Den starter med å fortelle det grunnleggende (skudd, pasninger, takling), men skjønner når du er klar for mer å tygge på.
Du får to alternativer presentert i hver eneste situasjon, samtidig som du spiller:
1) her kan du enten skyte, eller 2) skyte med et finesseskudd, for eksempel.
Eller, du får vite at innlegg kan gjøres på langt flere måter enn bare å trykke den samme knappen du alltid har gjort, hvordan og når det kan gjøres. Det er en fin og visuell måte for å fortelle hva forskjellen på to og tre trykk på pasningsknappen kan medføre.
Et «FIFA» skreddersydd for å bli enda større?
Selv om «FIFA»-spillene årlig er blant de tre-fire mestselgende på verdensbasis, med en kundegruppe på godt over ti millioner hvert eneste år, er det ikke til å stikke under en stol at det kan fortone seg som en ugjestmild opplevelse å få en kontroller slengt i fanget og å lære seg dette.
Kombinasjonen av FIFA Trainer og en egen kvinnefotballdel, gjør også at EA Sports-folka vi snakket med i London tidligere denne måneden understreket gjentatte ganger at «FIFA 16» ikke handler om å forenkle eller legge til rette for at de skal få en ny kundegruppe.
Det er likevel inntrykket vi sitter igjen med: «etter å ha vokst til å bli en gigant, hvordan tar vi «FIFA» ut til et enda bredere og større publikum?»
Da er utfordringen i PR-jobben til EA Sports i år å underbygge med å ha innovasjon og meningsfulle forbedringer.
Banespillet er mer sofistikert, det ser penere ut enn i fjor og du har flere strenger å spille på enn i noe annet «FIFA», men samtidig skader det vel ikke å gi folk flere og bedre måter å spille på, eller lære?
Du, som anser deg selv som en mer enn habil «FIFA»-spiller, vet sikkert at du også kan kaste langt – og hvordan det gjøres. Eller, hvordan du kan forsvare deg ved å holde posisjonen uten å risikere alt med én forhastet sklitakling.
Men alle andre har i år altså muligheten til å få påminnelser som dette underveis i kampene. Og i situasjonene der de oppstår.
Et mottrekk til tactical defending
Jeg syns «FIFA 10» og «FIFA 12» står igjen som de to modigste, mest «revolusjonerende» årgangene fra nyere tid. «FIFA 10» åpnet for friere bevegelser på banen (ikke bare begrenset til åtte retninger, slik det hadde vært før).
«FIFA 12» introduserte ny fysikkmotor (impact engine) og tactical defending.
Impact engine var i starten et utemmet beist, og fôret Youtube med latterlige situasjoner der fysikken hadde fått seg en smell (Zlatan kunne for eksempel plutselig fly!).
Tactical defending ble implementert fordi EA Sports ville få bukt med problemet med «varmesøkende missiler». Måten du forsvarte deg på før, var ved å trykke inn en knapp og få en spiller til å løpe i rett linje rett på mannen med ball. To trykk, og like mange «missiler» skjøt fart og avverget angrepet – mens du kunne egentlig bare kunne lene deg tilbake.
Det var altså en helt nødvendig bit av banespillet som måtte endres for å snu denne passiviteten, men ga samtidig «FIFA» et mer statisk og «låst» preg i åra som fulgte.
Resultatet, etter tactical defending, er at du har fått et sjakkspill. Det er litt låst, og gir det forsvarende laget en ørliten fordel.
I «FIFA 16», i kombinasjonen av læring for fullt ut å forstå finessene som ligger i spillet og med friere dribling og pasninger, kjennes det som tvangstrøya glir litt av. Et mottrekk som fint kan leve sammen med tactical defense.
Febersituasjon i Chelsea-boksen
Vi nevnte et par høydepunkter fra testinga vår av «Pro Evolution Soccer» i fjor.
Dette var et spill der Konami, etter min smak, gjorde noe av det samme EA Sports gjør med «FIFA 16» i år. De puster mer liv inn i kampene, og verdsetter at uforutsigbarhet og tilfeldigheter er noe av det som gjør fotballkamper spennende og gir dem sjel, uten å ta bort følelsen av at du har kontrollen.
La oss snakke om kvinnefotball
EA Sports-utviklerne understreket at de har ventet i en årrekke med å kunne introdusere damene til «FIFA». Det har vært flere årsaker til dette, ikke minst av visuell art.
Dessuten har de slitt med å kunne skalere størrelsen på spillere, høyde, vektfordeling og få dette til å se naturlig ut.
Adam McHardy, en av «FIFA 16»-produsentene, illustrerte ved å peke på Stoke-spiss Peter Crouchs anatomi. De har tidligere hatt trøbbel med å gjenskape den hengslete spissen fordi utviklerverktøyene til EA Sports ikke har klart godt nok å gi ham den rette, karakteristiske kroppsbygningen.
Når de skulle lage kvinnelige modeller i «FIFA 16», ble dette enda mer påtrengende.
Damespillerne viste klør
Vi fikk både prøve kvinnelag og de vante demolagene, som Barcelona, Chelsea, Real Madrid og flere.
Kvinnefotballen overrasket positivt.
Ja, innkastene er ikke så lange og utsparkene fra målvaktene når ikke fullt så langt som slegga til De Gea eller Mignolet.
Det er forskjeller på kjønnene når det gjelder styrke, fart og kraft – og dette er reflektert i «FIFA 16».
Utviklerne sier de har bygd et eget poengsystem til kvinnefotballspillerne. En 79-spiller er ikke tilsvarende en 79-spiller fra herrebiten. Dette er trolig for å kunne balansere spillet, og få fysikken ute på matta til å bli realistisk. Det handler ikke om diskriminering, men er en nødvendighet for å kunne lage et mest mulig naturtro spill, slik vi oppfatter argumentasjonen fra EA Sports-folka.
I kvinnekampene velger du mellom 12 landslag (Norge er ikke med). Spillet sorterer disse i en egen Kick off-modus, eller du kan spille online. Det går ikke an å utfordre Sveriges damer til en vennskapskamp mot Barcelona med Messi i spissen.
Disse damekampene fortoner seg annerledes i praksis. Det klinsjes ikke like hardt til i duellene og tempoet er litt lavere – men alle grunnprinsippene og finessene er selvsagt med også her. Kanskje EA Sports har tatt i litt ekstra for ikke å gjøre damedelen av «FIFA 16» for pusete og snilt, for ute på banen, i animasjonene etter at ballen har gått over linja og ut til kast, fikk vi se et par episoder med krangling damespillerne i mellom eller andre spor på at de ikke holder noe igjen når det rettes en kraftig protest mot dommeren.
«FIFA 16»-modusen der du spiller med damefotball, byr på mindre knuffing og stanging, det er mindre fysikk og bedre tid til å finne medspillere.
NB! Spillet lanseres til PlayStation 3 og 4, Xbox 360 og Xbox One i tillegg til pc. Slippdatoen er 26. september.